Mag de vrijwilligersbijdrage zodanig worden uitgekeerd dat het alleen bij de instelling waar het vrijwilligerswerk is gedaan te besteden is?

Als je vrijwillig werkt in een kantine mag je vrijwilligersbijdrage dan op die manier voldaan worden dat het alleen in de kantine te besteden is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Het vreemde is dat er geen wetsartikel is waarin staat dat dit verboden is. Bij een salaris mag het namelijk niet.
Wel is het toegestaan dat de vrijwilliger geheel afziet van de vergoeding waarop hij recht heeft. Dan kan hij op zijn belastingaangifte dat bedrag opvoeren als gift. De organisatie moet dan wel de ANBI-status hebben en de regeling moet zijn vastgelegd.

Mijn antwoord is dus: ja, dat mag maar het zou wel aan te bevelen zijn dat de organisatie dit vooraf bekend maakt aan kandidaat-vrijwilligers.
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat mag tenzij anders overeengekomen is vooraf in een contract.

Men is nooit verplicht jou een vergoeding te betalen maar als je het doet moet het aan bepaalde eisen voldoen (niet meer dan 1500 per jaar of 150 per maand).

1. Moeten wij onze vrijwilligers een vrijwilligersvergoeding geven?
Nee, een organisatie is niet verplicht om vrijwilligers een onkosten- of reiskostenvergoeding oftewel een vrijwilligersvergoeding te geven. Wel hanteren veel vrijwilligersorganisaties het principe dat vrijwilligers zelf geen kosten voor het vrijwilligerswerk hoeven te maken

2. Wanneer is er sprake van een vrijwilligersvergoeding?
Er is sprake van een vrijwilligersvergoeding als de vergoeding niet in verhouding staat tot de omvang en het tijdsbeslag van het werk. De vergoeding moet het karakter hebben van een onkostenvergoeding. De Belastingdienst hanteert de term “geen marktconforme vergoeding”. Als de vergoeding wel marktconform is, is er geen sprake van een vrijwilligersvergoeding en is de vergoeding belast voor de loon- en inkomstenbelasting.

Daarnaast gelden de volgende aanvullende voorwaarden:
De maximale vergoeding van € 150,- per maand en € 1.500,- per jaar mag niet worden overschreden.
De vrijwilliger verricht niet beroepsmatig werkzaamheden voor een organisatie die niet is onderworpen aan de vennootschapsbelasting of voor een sportorganisatie.
De maximumbedragen gelden voor het totaal van de vergoedingen. Denk bijvoorbeeld ook aan de vergoedingen in natura zoals het verstrekken van sportkleding en eventuele reiskostenvergoedingen. Als de maximale normbedragen worden overschreden, dienen zowel de vrijwilligersorganisatie als de vrijwilliger de vergoeding op te geven aan de Belastingdienst.

http://www.vrijwilligerswerk.nl/?content=/82