Heeft het nut een verzekering voor je fiets af te sluiten, via de fietsenmaker?

Toegevoegd na 8 minuten:
't is een nieuwe opoefiets van 200 euro. Geen versnellingen of zoiets, alleen de basis.

14 jaar geleden

Het beste antwoord

*Gemiddeld* gesproken verlies je geld aan een verzekering.

Het idee van een verzekering is dat iedereen elke maand wat geld in een potje stopt. Als iemands fiets wordt gestolen, krijgt die persoon geld uit dat potje.

Bij de optimale verzekering doet iedereen precies genoeg geld in de pot om de kosten te dekken. De pot wordt dus gemiddeld niet voller en niet leger.

In werkelijkheid moet het personeel en het gebouw van de verzekeraar worden betaald. De verzekeraar wil ook winst maken. Dat betekent dat de deelnemers *meer* geld in de pot moeten stoppen dan nodig om alleen de schadegevallen te dekken.

Het alternatief is dat je je eigen pot maakt. Dan ben je dus goedkoper uit - gemiddeld gesproken.

-- --

Praktisch betekent dit: ga zelf na of je het verlies van je fiets zou kunnen dragen. Als je er financieel gezien overheen kunt komen (dus: je hebt genoeg spaarcenten om een nieuwe fiets te kopen, ook al baal je daarvan), dan kun je je beter NIET verzekeren.

Zit je financieel krap, en zou je failliet kunnen gaan wanneer je fiets wordt gestolen, of zou je domweg niet in staat zijn een nieuwe fiets te kopen, dan kun je je beter WEL verzekeren.

Deze redenatie geldt overigens voor alle verzekeringen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook de WA voor auto`s? :p
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, ook de WA voor auto's. Die zou ik ook afsluiten als die niet verplicht zou zijn. Aan een WA-gevalletje kun je persoonlijk failliet gaan. Daarom is voor de auto een verzekering *wel* nuttig. Een glasverzekering heb ik dan weer niet. Als mijn ruiten zouden breken, zou me dat een lieve duit kosten. Het zou zekers niet fijn zijn, en ik zou het financieel behoorlijk merken. Maar ik zou er niet failliet van gaan. Daarom is een glasverzekering *niet* nuttig.

Andere antwoorden (5)

Ik zou het niet doen voor deze waarde.

Ideetje: stop het geld dat je iedere maand aan de verzekering zou betalen in een potje. Mocht er nou iets gebeuren, heb je iets achter de hand. Mocht er niks gebeuren, koop je er gewoon iets leuks van en heb je tenminste niks verspild aan een onnodige verzekering!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een fiets van 200 euro zou ik niet verzekering. in mijn woonplaats kost een verzekering 128 euro voor 3 jaar. wordt je fiets binnen 3 jaar gejat dan krijg je het volledige aankoopbedrag terug. naar mijn idee is die 128 euro teveel in verhouding tot de 200 euro.
aan de andere kant ligt het er wel weer aan weer je je fiets over het algemeen stalt. is dit in een afgesloten hok op je werk/thuis of op het station. in het laatste geval wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Toegevoegd na 37 seconden:
oja en wat voor slot ben je van plan om te gaan gebruiken. je fiets goed vast zetten met een degelijk slot zal een hoop ellende voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het niet doen,als je fiets gejat word is het bedrag dat je terug krygt nooit genoeg om n nieuwe te kopen. Je kunt hem beter goed op slot zetten en zelf wat geld achter de hand houden,zodat je in ieder geval n goede 2e hands fiets kunt kopen of n nieuwe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in Amsterdam woont wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Steek je geld liever in een goed vast slot op je fiets, plus nog een extra beugel- of kettingslot. Als je de fiets buiten zo veel mogelijk aan iets vastzet, zoals een paal of een hek, dan is de kans helemaal niet meer zo groot, dat hij gestolen wordt. Een verzekering kan je je dan besparen.

Wordt de fiets thuis gestolen uit je schuur dan valt het bovendien veelal onder de inboedelverzekering.
AlphaLimaSierra