Kun je ook managementfee vanuit een maatschap factureren aan een BV?

Als je als manager onder andere werkt in een BV waar je geen aandeelhouder van bent, maar je hebt wel samen met je partner een maatschap zou je dan ook vanuit je maatschap een managementfee kunnen factureren aan deze bv ipv daar in loondienst te gaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Wat mij betreft wel. Waarom niet? Wel goed schriftelijk vastleggen in een overeenkomst met de bv directie wat je wel gaat doen en wat niet. Een loondienstverband schept nl. heel andere rechten en plichten dan een (interim) managementpositie. In de overeenkomst wel opnemen dat alle handelingen geschieden onder uitdrukkelijke eindverantwoordelijkheid van desbetreffende dga, d-bestuurder. Dat zou geen probleem moeten zijn, als er goed wederzijds vertrouwen in elkaar bestaat. Denk effe om de btw, 21%. Bij "levering" aan het buitenland = btw is nultarief.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Graag even onderbouwing van je antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals jij de vraag stelt, lijkt het erop dat je fiscaal naar de juiste weg zoekt, toch? Die diep-fiscale onderbouwing kan ik je niet geven. Wel kan ik je meegeven hoe ik in vergelijkbare situaties heb gehandeld.. Waarom? Als je de overeenkomst hebt, kun je juridisch (en bij evt. vragen van de accountant/fiscus/boekencontrole) aantonen dat er een legale basis voor de samenwerking is of was. Dus ook als er iets nadien toch fout gaat door iemands handelen... en je elkaar voor de rechter tegen komt... is de aansprakelijkheid van te voren goed geregeld in die overeenkomst. Buiten jou eigen grove schuld of nalatigheid... De factuur is eigenlijk een feitelijk bewijs voor de levering met een betaling er tegenover op de bankrekening.
Die van de btw was eigenlijk iets wat me te binnenschoot. Dienstenlevering naar buitenland is btw tarief nul . Wil je dat laatste zeker weten dan effe checken op de site van de belastingdienst. Tja, door eenvoud naar euro's is mijn devies. Niet te moeilijk willen.
ronron1212
10 jaar geleden
Nog steeds niet helder lijkt me handiger om gewoon uren te declareren voor verleende diensten en een var daarvoor te overleggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uren declareren met een VAR is inderdaad beter, maar dan moet je weer 3 verschillende opdrachtgevers hebben. In de maatschap hebben wij dat wel, maar een van ons twee gaat het management voor de BV uitvoeren en de andere bediend de andere opdrachtgevers. Dit is organitorischnin ieder geval het makkelijkste