Wat gebeurd er als je in een (grote) supermarkt bent en je opeens geen geld hebt?

Deze vraag houd me al een hele tijd bezig: Stel je bent minderjarig en je komt in de winkel en koopt ong. 10-20 artikelen voor 20 euro. Als hij/zij zijn geld is vergeten wat gebeurd er dan? (ervan uitgaande dat je geen medewerker bent, en je geen goeie bekende bent van de winkel). Moet je dan al je artikelen weer terugleggen in de schappen, ook de groente enz.? Ik heb bij een andere vraag over een benzinestation gezien (http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/autos/gebeurd-getankd-opeens-blijkt-onvoldoende.27007). Hierin wordt verteld dat je een formulier moet invullen. Is dat voor een minderjarige in een supermarkt ook zo?
gr Maarten

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bamibal
10 jaar geleden
Ik ben zelf ook wel eens mijn geld vergeten. Ik heb mijn karretje toen in de winkel geparkeerd, ben snel heen en weer naar huis gegaan, en heb toen alsnog mijn boodschappen afgerekend.

Het beste antwoord

Bij het tankstation koop je eerst iets (de brandstof) en betaal je daarna pas. Als blijkt dat je niet kunt betalen, kun je de getankte brandstof niet meer terugstoppen in de pomp. Vandaar dat men een eenmalige incassomachtiging gebruikt (mits je je kunt legitimeren).

In de supermarkt ligt dat anders. Daar kun je de inhoud van je winkelwagentje of -mandje nog teruggeven of terugleggen. Het afgeven van een machtiging, iets dat toch tijd en moeite kost, hoeft dus niet te gebeuren. De meeste supermarkten zullen er dus voor kiezen om die moeite niet te doen en geen risico te lopen, en jou de spullen niet meegeven.

Het is voor hen fijn als je de spullen teruglegt, maar meestal mag je ze gewoon bij de kassa achterlaten. Een medewerker zal dan kijken of de spullen nog teruggelegd kunnen worden, en ze terugleggen in de schappen indien dat mogelijk is.

Toegevoegd na 6 minuten:

Als het om redelijk wat spullen gaat (meer dan vijf artikelen) zodat het echt wat werk is om alles terug te leggen, en jij vertelt dat je maar een paar minuten nodig hebt om alsnog geld te halen, mag je je mandje vaak ergens neerzetten (bij de kassa, of bij de klantenservice). Jij kunt dan geld gaan halen en daarna alsnog gewoon afrekenen.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze kunnen een volle kar ook gewoon in de koeling zetten. Diepvriesspul leg je dan even weg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja bedankt!

Andere antwoorden (1)

De kans is groot dat ze zeggen "je mag je boodschappen wel even hier neerzetten, dan kun je je portemonnee halen" dan hoef je dus niet alles terug te leggen. En anders is de kans groot dat je niet zelf je boodschappen hoeft terug te keggen, dat zal het personeel waarschijnlijk doen. Maar de kans dat je het zomaar meekrijgt is klein, tenziJ men je goed kent. Een formulier laten invullen zullen ze niet doen, benzine bij een benzinepomp is niet terug te stoppen in de pomp, dus dan moet er een oplossing komen, maar boodschappen in de supermarkt kunnen worden teruggelegd, zelfs groente en fruit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oké dankjewel!
Ritsuka
10 jaar geleden
Klopt, dat heb ik wel eens gezien. Dan parkeren ze de kar even ergens achter of aan de kant.