Wanneer wordt de colectieve afrekening van de blokverwarming verandert door een wettelijke individuele?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Niet, de wetgever heeft wel belangrijker zaken te regelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mogelijk nooit gezien de complexe berekening die nu al zelden deugt. Immers, bij individuele stookketels kan exact worden aangegeven hoeveel de bewoner heeft verbruikt. Bij blokverwarming is om te beginnen al van veel warmteverlies om de warmte bij de appartementen te krijgen. Dat moet ook verrekend worden. In de meeste gevallen wordt bij blokverwarming een bepaald percentage gelijk over de bewoners omgeslagen en de rest wordt door de warmte meters aangegeven en verrekend.
Blokverwarming is per definitie duurder. De eerste winst zit in goede woningisolatie. Veel flats met blokverwarming zijn gebouwd rond 1968 en daarna, toen was olie nog goedkoop en niemand bekreunde zich om stookkosten. Het isoleren van de verwarmingsbuizen is soms al haast onmogelijk.
In het complex waar ik woon zijn de gemiddelde stookkosten voor een kleine 100m2 ongeveer 110 euro per maand. Een goed geïsoleerd appartement met eigen ketel slechts 70 euro ( info van het Nuon verkregen).
Meestal is het installeren van eigen ketels bouwkundig erg moeilijk en kostbaar. Wie op de centen let, kan er aan denken te verhuizen, maar dan komen er weer andere kosten op je af.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn afspraken gemaakt in de EU, dit zijn de zogenaamde EED: Energy Efficency Directive. Lidstaten moeten de afspraken uiterlijk medio 2014 vertalen in nationale wetten maar Nederland moet daar nog eerst goed naar kijken.

Beetje vaag antwoord maar verder kom ik helaas niet.

Hier staat het: http://atriensis.nl/nieuws/actueel/193/ook_eu_stelt_eisen_aan_blokverwarming

Toegevoegd na 3 minuten:
Al lang is bekend dat introductie van individuele bemetering een reductie op energieverbruik bij blokverwarming van zeker 15% oplevert. Individuele bemetering bij koud en warm tapwater levert nog hogere besparingen op. De EED verplicht tot de aanwezigheid van individuele bemetering. Stelt bovendien eisen aan de kwaliteit daarvan plus de regelbaarheid van verwarmingssytemen. Kortom, bemoeienis van de EU met blokverwarming.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hee don't shoot te messenger he?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja prima, het is ook niet dat ik het niet met je eens bent maar ik citeer alleen maar ;)