Heb ik bij niet verwijtbaar ontslag, recht op ww?

Het is nopgal ingewikkeld. Mijn huidige werkgever moet helaas de deuren sluiten. Ik werk hier anderhalf jaar. Heb hiervoor nog nooit WW genoten gelukkig.
Nu heb ik bij hoge nood, een baan geaccepteerd als oproepkracht (uren staan niet beschreven) voor een seizoensplaats in het theater HORECA. Van september tm mei. Hierna loopt dit contract af. Ik wil geen WW zolang het niet hoeft en daarom heb ik deze baan geaccepteerd terwijl ik normaal een kantoorbaan heb.
De uren zijn te hoog om nu extra ww aan te vragen, en dat wil ik ook niet maar...als ik in mei werkloos ben omdat het seizoen is afgelopen, krijg ik dan wel ww en zo ja...waarover dan. Zijn dat de gemiddelde gewerkte uren of gaat dat anders? ook heb ik hiernaast een baan geaccepteerd voor 7,5 uur in een winkel, om er maar mee van de straat te zijn maar goed..ik wil werken en het lijkt vaak alsof dat je straf is aangaande de verdiensten en de ww achteraf.ik werk nu 20 jaar NONSTOP, zonder tussenpozen...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Beste Xsanne1977,

Je hebt in principe recht op WW als je uren verliest. Als je direct aansluitend aan je huidige contract als oproepkracht gaat werken, hangt het van het aantal oproepuren af of je aanvullend WW krijgt.

Werk je zoveel oproepuren, dat je meer dan vijf uur werkloos wordt ten opzichte van je huidige baan? Dan kun je aanvullend WW krijgen. De WW-uitkering wordt gebaseerd op het loon bij je oude werkgever. Tijdens je WW kort UWV de gewerkte oproepuren op de WW.

Werk je zoveel oproepuren dat je minder dan vijf uren werkloos wordt ten opzichte van je oude baan? Dan krijg je geen WW. Ga je pas in de toekomst minder uren werken, dan krijg je vanaf dat moment WW. UWV stelt dan je WW-dagloon vast aan de hand van het loon bij je nieuwe werkgever, niet van je oude loon.

Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/vcVYoP.

Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Xsanne1977, Het gemiddelde aantal arbeidsuren (GAA) van je eventuele WW-uitkering wordt gebaseerd op de laatste 26 weken voorafgaand aan je eerste werkloosheidsdag van je huidige dienstbetrekking. Deze uren staan wel los van de berekening van de hoogte van je eventuele WW-uitkering: http://bit.ly/18D8VbX Je conclusie voor wat betreft het GAA is dus juist. Met vriendelijke groet, Martijn
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare

Andere antwoorden (1)

Je hebt al 20 jaar gewerkt en WW-verzekering betaald. Voel je dus niet schuldig als je daarvan gebruik gaat maken. Als je niet verwijtbaar werkloos bent, heb je recht op uitkering, als je voldoende arbeidsverleden hebt.
Kijk op de site van het UWV, als hij niet weer eens onbereikbaar is tenminste of vraag gewoon eens een gesprek aan, daar kan u verteld worden wat de mogelijkheden zijn
succes
anneliez