Hoeveel aandelen worden uitgegeven bij beursgang?

ABN gaat binnenkort waarschijnelijk naar de Beurs, de koers van eht aandeel wordt bepaald volgens mij door de waarde van het bedrijf / het aantal uitgegeven aandelen. Hoe worden het aantal uit te geven aandelen bepaald en dus de koers?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

De waarde van een bedrijf bestaat uit de toekomstige kasstromen verdisconteerd met de vermogenskostenvoet. Je hebt dan de economische waarde van de bezittingen van een bedrijf.

Hier worden vervolgens schulden en andere ‘liabilities’ (bv. pensioenverplichtingen) vanaf gehaald, wat resteert in de waarde voor de aandeelhouders. Deel dit door het aantal uitstaande aandelen, en je hebt de koers per aandeel.

Het bedrijf dat de beursgang ondergaat bepaalt hoeveel aandelen er worden uitgegeven. Een bedrijf met een waarde van 100 miljoen kan dus bij een beursgang bepalen dat er 1 miljoen aandelen van 100 euro worden uitgegeven, of 2 miljoen aandelen van 50 euro.