Eigen bedrijf als hobby

Ik maak kraamkadootjes als hobby.Af en toe verkoop ik ook wat omdat er wel wat intresse is.Nu zou ik het leuk vinden om me in te schrijven bij KvK.Maandelijkse verdiensten zijn niet veel.Sommige maanden 150 tot 200, sommige maanden helemaal niks.Kan ik officieel iets starten?Hoe pak ik dat aan?Het gaat me er meer om dat mensen me niet als zwartwerker zien en het gaat me ook niet om winst te maken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Als je zo weinig verkoopt kan je dat ook via Marktplaats doen. Dan hoef je echt geen KVK nummer te hebben, dan is het puur hobby en vrijetijdsbesteding.
10 jaar geleden
Als winst maken niet je doel is, zie je je waarschijnlijk ook niet als ondernemer.

Inschrijving bij de KvK is verplicht "als u zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling om winst te maken."
Je levert goederen. Je vraagt er een vergoeding voor. Maar 'neem je regelmatig deel aan het economisch verkeer'? (Niet een enkele keer wat verkopen maar met zekere regelmaat.) Uit het soort werk dat je doet volgt al dat je meer dan één opdrachtgever hebt en dat je het werk naar eigen inzicht kunt uitvoeren. Allemaal dingen die op 'een onderneming' wijzen, hoe klein dan ook.

De site van de Kamer van Koophandel merkt echter al op: "soms geven de criteria niet genoeg duidelijkheid. Dan telt ook de tijd die u in uw bedrijf steekt mee. Gemiddeld moet dat meer dan 15 uur per week zijn."

Als dat allemaal van toepassing is, is het misschien toch een goede gedachte om je bij de KvK in te schrijven. Maar ook om een verzoek in te dienen bij de Belastingdienst om als ondernemer voor de BTW gezien te worden (dat is nog wat anders dan ondernemer voor de Inkomstenbelasting). Je moet dan BTW in rekening brengen aan je klanten over je omzet. Maar je mag dan ook de BTW in aftrek brengen over de artikelen die je hebt ingekocht om je producten te maken. Denk dan ook aan het bijhouden van een administratie, hoe beperkt ook.

Als het daarvoor allemaal te klein is, en je toch regelmatig "deelneemt aan het economisch verkeer" (handelt dus) met de bedoeling om winst te maken en die winst ook redelijkerwijs te verwachten is, dan moet je de opbrengsten opgeven in je aangifte inkomstenbelasting en mag je de aangeschafte materialen als kosten daarop in mindering brengen.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Allereerst bedankt voor beide antwoorden.
Ik maak wel winst.
Ongeveer iedere maand 150 a 200 euro.
Dit is ongeveer 6 a 7 maanden per jaar.
Ik vindt het een stuk professioneler staan met een KvK nummer en het geeft de klanten ook een veiliger gevoel.
Mensen zijn tegenwoordig bang dat je een oplichter bent wanneer je niet bij KvK ingeschreven staat.
Dus ik denk dat dit ook meer klanten zal trekken.
Ik ben alleen bang dat als ik volgens de belasting niet genoeg verdien, dat ik dan failliet ga ofzo.
Ik heb totaal geen verstand van een eigen bedrijf opstarten en de verplichtingen, risico's of bijkomende kosten enzo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ow ja, en moet ik dan bonnetjes bewaren van de gemaakte kosten?
Als ik het opgeef aan de inkomsten belasting, mag ik me dan toch bij KvK inschrijven?
Computoon
10 jaar geleden
Je moet je inschrijven als je voldoet aan de eisen van een onderneming. Heb je geen onderneming, dan hoef je je niet in te schrijven. Inschrijving bij de KvK zegt verder niets, het is geen kwaliteitsgarantie, alleen een soort burgerlijke stand voor ondernemingen. Dus als mensen daardoor een veilig gevoel denken te hebben, is dat misplaatst. Wel kunnen ze dan bij de KvK een uittreksel opvragen van je bedrijf -nog even een naam bedenken - en dan weten ze ook je naam en adres e.d.
Toch kan het ook weer een nieuwe vraag oproepen, namelijk als je ook voor bedrijven werkt. Dan zien ze iemand met KvK-nummer die geen btw op de nota's vermeldt. Daarvoor moet je ook een btw-nummer hebben en daarvoor moet je weer door de Belastingdienst als ondernemer worden gezien. Ik zou dus zeggen: zolang het hobby blijft, doe je niets en geef je de nettoverdiensten gewoon op als er regelmaat in je verkopen zit maar het hobbykarakter duidelijk overheerst. Wordt het echt een klein bedrijf met doorlopende verkoop aan verschillende klanten, schrijf je dan in. Ook bij de Belastingdienst. Als idee gaf de KvK al die 15 uur prrweek op de site.
De KvK organiseert ook bijeenkomsten voor starters, misschien is dat wat voor je (als het wat 'groter groeit')
Enne... failliet ga je alleen als je je schulden niet betaalt die op korte termijn betaald moeten worden.
Computoon
10 jaar geleden
Je moet je inschrijven als je voldoet aan de eisen van een onderneming. Heb je geen onderneming, dan hoef je je niet in te schrijven. Inschrijving bij de KvK zegt verder niets, het is geen kwaliteitsgarantie, alleen een soort burgerlijke stand voor ondernemingen. Dus als mensen daardoor een veilig gevoel denken te hebben, is dat misplaatst. Wel kunnen ze dan bij de KvK een uittreksel opvragen van je bedrijf -nog even een naam bedenken - en dan weten ze ook je naam en adres e.d.
Toch kan het ook weer een nieuwe vraag oproepen, namelijk als je ook voor bedrijven werkt. Dan zien ze iemand met KvK-nummer die geen btw op de nota's vermeldt. Daarvoor moet je ook een btw-nummer hebben en daarvoor moet je weer door de Belastingdienst als ondernemer worden gezien. Ik zou dus zeggen: zolang het hobby blijft, doe je niets en geef je de nettoverdiensten gewoon op als er regelmaat in je verkopen zit maar het hobbykarakter duidelijk overheerst. Wordt het echt een klein bedrijf met doorlopende verkoop aan verschillende klanten, schrijf je dan in. Ook bij de Belastingdienst. Als idee gaf de KvK al die 15 uur prrweek op de site.
De KvK organiseert ook bijeenkomsten voor starters, misschien is dat wat voor je (als het wat 'groter groeit')
Enne... failliet ga je alleen als je je schulden niet betaalt die op korte termijn betaald moeten worden.