Ik verdien niet genoeg en kan op mijn werk geen meerdere uren krijgen, kan ik ergens voor in aanmerking komen?

Ik ben 19 jaar oud, bijna 20. Woon vanaf mijn 17e op mezelf, mijn ouders steunen mij financieel niet en sta elke maand rood. Kan mijn eigen bijdrage van mijn zorgniet betalen en de schulden lopen op. What to do?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ander werk zoeken??
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Al geprobeerd. Zijn alleen vacatures voor minder uren dan ik nu heb, of in de avond maar dan ga ik naar school.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij je gemeente kun je terecht voor schuldhulpverlening. Maar ook maatschappelijk werk kan je ondersteunen, verder zijn je ouders totdat je 21 jaar bent, verplicht je financieel te ondersteunen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je ook al eventuele toeslagen aangevraagd waar je recht op hebt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja gewoon zorgtoeslag, en huur een kamer bij iemand in dus via diegene maak ik ook gebruik van huurtoeslag. Maar verder zou ik niet weten waar ik gebruik van kan maken in mijn situatie.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Kan je geen bijstand aanvragen?
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-bijstand.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuk dat je ouders "verplicht" zijn je financieel te steunen, maar als die ook in de bijstand zitten kom je nergens natuurlijk. Ik krijg zelf ook geen financiele steun maar ik geef ook gewoon niks uit. Dat is echt de enige reden waarom ik nog leef.

Antwoorden (1)

Dan zal je werk moeten vinden voor de overige uren bij een andere werkgever.

Als werkzoekende moet je je inschrijven bij www.werk.nl, ook als het gaat om minder dan 36-40 uur. Via die website kan je ook nagaan wat verder je mogelijkheden zijn. Misschien kan je een uitkering krijgen voor de uren dat je niet werkt, maar dat is niet zeker. De regels voor jongeren zijn de laatste tijd strenger geworden.

Het is ook raadzaam je in te schrijven bij vacaturesites als www.nationalevacaturebank.nl en www.jobrapdido.nl en bij zo veel mogelijk uitzendbureaus. Ga dus actief solliciteren voor een extra deeltijdbaan!

Ga verder na op welke dingen je kan bezuinigen, zodat je minder geld uitgeeft (aan minder belangrijke zaken). Voor adviezen over bezuinigen op je dagelijkse uitgaven kan je terecht bij onder meer het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD).
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas staat er in mijn contract dat ik van mijn werkgever niet voor anderen mag werken. Ben wel allang blij dat ik een jaar contract heb met vaste uren alleen helaas verdien ik hiermee niet genoeg.
Er zijn namelijk ook genoeg mensen die helemaal geen werk hebben en ook niet kunnen vinden, daarom vindt ik het belangrijk deze baan te behouden. Maar omdat ik savonds een opleiding volg en mijn werkrooster iedere week anders is is het moeilijk, mocht het mogen van mijn werkgever, er wat naast te zoeken. Maar bedankt voor de adviezen!
Antoni
10 jaar geleden
Ik vraag me af of een werkgever zo'n bepaling in een contract mag zetten als de baan geen volledige baan (dus voor 36-40 uur) is. Als ik jou was, zou ik informatie hierover vragen bij een advocaat, een rechtswinkel of een Juridisch Loket. Kijk voor een adres van een Juridisch Loket op www.juridischloket.nl.