Hoe kun je nog zuiniger leven?

Tips en adviezen zijn welkom.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet te beantwoorden want we weten niet hoe zuinig jij leeft. Dus of het nog zuiniger kan? Geen idee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga uit van dat je al heel zuinig leeft . Goeie vraag +1

Antwoorden (26)

Stoppen met roken, geen frisdrank, koffie en thee maar alleen maar water. Douchen met koud water of het liefst helemaal niet. Tandenpoetsen is al helemaal uit den boze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn altijd wel dingen die nog zuiniger kunnen
op de onderstaande link vind je tal van maatregelen die je kunt nemen om nog zuiniger te leven

Toegevoegd na 19 seconden:
Geen auto geen kinderen

Toegevoegd na 3 minuten:
Aan Auto's en Kinderen geven wij het meeste geld uit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog zuiniger dan wat? Het hangt er maar helemaal van af hoe je nu leeft.
Ik kan je wel wat links geven naar websites met bezuinigingstips...
http://www.ikbenzuinig.nl/
http://www.blijfpositief.nl/kunst_van_het_besparen.php?tip=17&tiptype=forum
http://anki.infoteur.nl/specials/zuinig-aan.html
http://www.zuinigst.nl/

Google er maar eens op, het barst er van!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hou een maand lang echt bij wat je allemaal uitgeeft en waaraan.
dan kom je er mischien achter waar je teveel aan uitgeeft.
echt alles opschrijven. en hou bv een bepaald bedrag appart voor de boodschappen en daar moet je het van doen. bv 75 euro in de week

van alles kan je een goedkoop merk kopen,. dus geen coca cola maar een goedkoop huismerk.

doe opladers en dergelijke uit de stroom als je ze niet gebruikt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prima antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
k vind 75 euro per week best veel voor m'n boodschappen
De meest efficiente methode is pareto principe toepassen. Maar daarvoor moet je eerst een diagram tekenen met al je kostenfamilies en de bedragen en vervolgens neem je de 20% van de kostenfamilies die 80 % van de totale kost bedragen. Daar ga in besparen. Dit is een wetenschappenlijke methode die we in bedrijven toepassen maar perfekt gebruikbaar is op privé gebied. Een andere methode is al je kosten stoppen en telkens de vraag stellen bij een uitgave : IS DIT WERKELIJK NODIG OM TE OVERLEVEN? Zeer radicale methode maar grote impakt op je budget als je het mes op de keel hebt op de deurwaarders in de rij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeker een goed antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de hele dag diagrammen tekent, geef je niets uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de tijdsbesteding.
neem de fiets i.p.v de auto of bus....knip zelf je haar....koop kleding bij de kringloop...ga tegen sluitingstijd de markt op.....zoek in de supermarkt afgeprijsde artikelen....verbouw je eigen groente.....stek plantjes....bak zelf patat en snacks....enz
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop alleen wat echt strikt noodzakelijk is.
Bij het boodschappen doen, alleen volgens je lijstje inkopen en niks extra's meenemen.
Geen koek, chips, frisdrank enz.
Koop groente en fruit van de aanbieding.

Kleding kun je ook heel goed via marktplaats kopen.
Vervang je lampen door ledlampen.
Stofzuig 1x minder dan je normaal doet.

Vlees in de aanbieding inslaan voor de diepvries.
Geen onnodige ritjes met de auto.

Minder uit eten.

Als je kinderen hebt en ze zijn oud genoeg, laat ze dan werken voor hun geld.

Op tijd naar bed, verwarming eerder uitzetten.

Kijk op je afschriften wat je echt kunt schrappen. Abonnementen van tijdschriften b.v. De krant kun je ook via internet lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop het vreken boekje
Daar staan tips in om heel goedkoop te leven

Toegevoegd na 14 minuten:
Geef een stekje van een plant kado
Gebruik het water van je gewasen groente voor de planten
Doe geen licht aan in badkamer of wc
Gebruik een schoone nylon als koffie filter
Koop dingen op de onderste schap van de supper
Geef gelezen boeken kado
kado papier kan je halen bij het kruitvat kost niets
Kijk in het donker t.v doe je in de bios ook
thee zakje gebruik hem 3x kan best

Toegevoegd na 15 minuten:
vraag in iedere winkel korting
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuke tips! muv dat theezakje....daar zit dan echt geen smaak meer aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
per glas he
Heel eenvoudig: vraag je bij alles wat je koopt af:
-zou ik ook zonder.. kunnen
-zou ik met minder ervan toekunnen?
-zou ik het misschien tweedehands kunnen aanschaffen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf doen is leuk en goed voor milieu en portemonnee. Marieke Henselmans beschrijft wekelijks een klus die je zelf kunt klaren. Aan de slag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-Gebruik de plastic zakken van de winkels en de markt als vuilniszakken.
-Neem een abonnement op de bibliotheek inplaats van dat je boeken koopt.
-Kleding, schoenen, meubels, keukengerei van de kringloop.
-Wil je een krant, haal dan de Pers, Spits of Metro.
-Radio, tv en ook computer UIT als je niet luistert, kijkt of internet.
-Spaarknop op de spoeling van het toilet.
-Lees de reclamefolders van de supermarkten en maak een voorraadje van spullen die in de reclame zijn. Behalve op eten valt er veel te besparen op wasmiddelen en toiletpapier.
-Koop geen merkspullen, maar de eetwaren die in de onderste schappen bij de supermarkt liggen.
-Vervang je gloeilampen door spaar- of ledlampen.
-Stop de tochtkieren dicht en zet je verwarming 1 graad lager. Deur van de huiskamer naar de gang niet open laten staan. (bij mij is de gang heel koud :( )
-Neem goedkoop brood bij de supermarkt.
-Tijdschriften opzeggen en ze in de bibliotheek lezen; kranten hebben ze daar ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Breek vaatwas blokjes doormidden. Met een half blokje wordt de vaat ook wel schoon. Zet de kachel wat lager en trek een trui aan. Zeg abonnementen op kranten af, en lees ze op Internet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorgen dat je gelukkig bent, een gelukkig mens kan met veel minder leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10 stappen.!

Tip 1: ken je inkomen en je uitgaven
Tip 2: schrap overbodige uitgaven
Tip 3: alternatieve inkoopkanalen
Tip 4: kleine beetjes maken groot
Tip 5: consuminderen
Tip 6: impulsaankopen voorkomen
Tip 7: hergebruik
Tip 8: beloningen
Tip 9: spaarplan
Tip 10: inkomen verhogen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk allemaal mooi die zuinige tips als je niet rond kan komen, maar als je dat wel kan, focus je dan niet teveel op zuinig leven!
Het leven is maar kort en kan morgen ineens afgelopen zijn, dus geniet van het leven en doe leuke dingen die je graag zou willen doen! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij koken tegenwoordig een keer een grote hoeveelheid water en houden dat in een thermoskan warm. (voor thee) Sinds we dat doen geven we een behoorlijke hoeveelheid minder uit aan electra (waterkoker) OOk hebben we nu dubbel glas en dat scheelt weer veel in de stookkosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe van alles de helft: de helft zeep in de wasmachine, de helft van je tandpasta, half zo lang op vakantie, eet de helft van je zak snoep (en bewaar tot volgende week), wordt een keer half-dronken in het weekend ipv ladderzat, etc, usw, enz, ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je water gaat koken in de waterkoker, eerst het water in bv het glas doen en daarna in de waterkoker. Hierdoor hoef je meer water te verwarmen dan nodig is en wat ook veel meer energie bespaart ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf je post rondbrengen op de fiets, en eet allen seizoensgroenten, gekocht bij het sluiten van de markt. Tandpasta en met zeep wassen 1x per week, rest met enkel water. Je voedsel bereiden met een stoompan (dus alles stapelen) en geen boter gebruiken. Pluk je eigen boeketje voor op tafel. Pas de afwas doen als het echt nodig is (ja kan best meerdere keren je kopje en bord gebruiken). En een boterham zonder beleg smaakt echt naar brood, heel lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou op straat kunnen gaan leven en dan om de andere dag eten....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met - 6 brrrrrrrrrrrrrrrrr
kijk eens hier....
http://www.ikbenzuinig.nl/modules/tinycontent/index.php?id=7
en veel succes met de zuinigheid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen abonnementen,geen kant en klaar maltijden,geen afhaalmaaltijden,dikke trui aan zodat de verwarming lager kan,geen frisdrank kopen maar alleen thee of koffie drinken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit met een lege maag winkelen
Neem een voedselpakketje mee als je op stap gaat (goedkoper dan een patatj
Eet spullen uit de natuur, bijv. vlierbessen en kruiden
vlierbessen zijn erg gezond en je kan er heerlijke jam en sap van maken te vinden in augustus
Doe 1 keer per week boodschappen
Gooi geen eten weg
bewaar de kliekjes en vrijdags is het dan kliekjes dag
Ga laat op de dag naar de markt, of supermarkt korting en extra's

Doe alleen boodschappen als het nodig is en maak eerst oude voorraden op

Doe boodschappen zonder kinderen
koop geen kant en klaar maaltijden

zet zelf koffie ipv de dure pads koffie .
koop kleding alleen in de opruiming

laat geen licht branden in ruimtes waar je niet bent

droog de was buiten of in huis op een rekje

en denk bij de aanschaf van spullen ; heb ik dit echt nodig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te weten hoe je NOG zuiniger kunt leven, is het natuurlijk in eerste instantie belangrijk om te weten hoe zuinig je NU leeft.
Er zijn in het dagelijks leven heel wat zaken waar je op kunt besparen, en we kopen nogal wat dingen die we strikt genomen helemaal niet echt nodig hebben. De beste manier om te zorgen dat je niet te veel troep in huis haalt, is bij elke aanschaf te bedenken : heb ik dit nu ECHT nodig, heb ik tot nu toe nauwelijks kunnen leven zonder en gaat dit mijn leven werkelijk substantieel verbeteren ? Als het antwoord nee is, lekker in de winkel laten liggen / staan.

Ik zeg altijd : je moet niet kopen wat je nodig hebt, maar waar je niet buiten kunt. En dat blijkt vaak verrassend weinig te zijn.

Veel tips om zuiniger aan te doen vindt je op de diverse sites voor consuminderaars. Met één kleine aantekening / valkuil : consuminderdaars gaan niet alleen zuiniger om met hun centjes, maar ook met zaken als bijvoorbeeld het milieu en dierenwelzijn. Dat betekent dat er soms ook de voorkeur gegeven wordt aan duurdere producten indien deze duurzamer geproduceerd zijn. )Scharrelvlees, biologische groenten etc.). Niet alle winst is zuiver financiele winst. Op de lange duur echter, zijn consuminderaars altijd goedkoper uit dan mensen met een gat in de hand, zelfs als ze alleen maar bij de Aldi en de Action kopen.

Hier een paar linkjes om je zoektocht te starten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoek een kappersopleiding bij jou in de buurt. Die hebben altijd modellen nodig om op te oefenen. Knippen kost je dan circa 5 euro, haar verven circa 15. Ermee adverteren mogen ze niet, vanwege oneerlijke concurrentie met bestaande zaken. En het gebeurt altijd naar de allerlaatste mode, plus goed. Kost misschien wel iets meer tijd, maar er is toezicht en ze doen hun uiterste best natuurlijk om goede cijfers te halen. Oh ja, als je model zit voor tentamens en examens is alles doorgaans zelfs helemaal gratis.

Waar ik woon heeft de opleiding zelfs in school een echte kapsalon: voor de meisjes die geen stageplek konden vinden, die lopen daar stage onder toezicht van een leraar. Je belt om een afspraak te maken (gesloten tijdens schoolvakanties nautuurlijk). Ik doe dit al vele jaren en ben er zeer blij mee.

Hetzelfde geldt ook voor andere opleidingen trouwens, zoals bv pedicure, schoonheidsspecialiste enz ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel op de zakken van anderen teren Eten bij vrienden of kennissen. Dat is pas echt zuinig leven.