pensioenverplichting werkneemster in vrijgevestigde praktijk Fysiotherapeuten?

Een werkneemster werkzaam op uurtarief in een vrijgevestigde praktijk voor fysiotherapeuten is volgens haar contract verplicht zich aan te melden bij Stichting Pensioenfonds voor Fysiotherapeuten met als gevolg een abnormaal hogemaandelijkse pensioenpremie. Ze is 22 jaar en gaat bijna euro 400,- per maand aan pensioenpremie betalen. Kan zij hier onderuit en hoe?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik ben bang dat zij er niet onderuit kan. Van de site:

"Ben ik verplicht om deel te nemen in de pensioenregeling van SPF?
De pensioenregeling van pensioenfonds voor Fysiotherapeuten is een wettelijk verplichtgestelde beroepspensioenregeling vanaf 1978. Iedere fysiotherapeut werkzaam in de vrijgevestigde praktijk in Nederland en jonger dan 65 jaar moet verplicht deelnemen."

Als de premie correct is - advies: nog eens controleren bij het pensioenfonds - moet hij worden betaald.

Wat mij echter niet duidelijk is, is de positie van de desbetreffende persoon. Je spreekt van 'werkneemster' maar ze werkt tegen uurtarief, wat weer wijst op zelfstandigheid. Bij een 'gewone werknemer' (vast bedrag aan salaris per maand) wordt het pensioen op de salarisstrook vermeld en loopt het mee in het bruto-nettotraject.

"Belastingaangifte en aftrek van de pensioenpremie
Betaalt u de pensioenpremie zelf? Dan kunt u de betaalde premie als bedrijfskosten of als negatief loon opgeven in de belastingaangifte.

U bent zelfstandig ondernemer en betaalt uw pensioenpremie
De betaalde pensioenpremie kunt u als bedrijfskosten aftrekken van de bruto omzet van uw onderneming.

U bent in loondienst en betaalt uw pensioenpremie
De betaalde premie geldt als negatief loon. Dit betekent dat u de totaal betaalde premie over een bepaald jaar in mindering brengt van uw ontvangen brutoloon.

Dit kunt u als volgt doen:

1.In Box 1 Werk en Woning onder loon, geeft u op de eerste regel(s) aan wat uw inkomsten zijn (per werkgever een aparte regel).
2.Daaronder geeft u op een aparte regel aan wat de door u betaalde premie is in het betreffende jaar van de belastingaangifte.

Dit doet u als volgt: u vult als naam werkgever 'Stichting Pensioenfonds Fysiotherapeuten' in. De betaalde premies (over het jaar van de belastingaangifte) kunt u dan als negatief loon opgeven door middel van een min-teken voor het bedrag. In de elektronische versie wordt het bedrag er dan automatisch afgetrokken. In de papieren versie kunt u dit er handmatig aftrekken. Het totale wat er overblijft, is uw belastbaar brutoloon over het jaar van de belastingaangifte.
Let op!
U hebt als werknemer wel een schriftelijke verklaring nodig van uw werkgever dat deze geen pensioenpremie over het loon heeft verrekend of gaat verreken. Deze verklaring moet u bewaren bij uw administratie voor het geval u door de belastingdienst wordt gecontroleerd. "
Computoon
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
plus +