Hoe ver mag de huur stijgen bij een bestaand huurcontract sociale huur bij een inkomen boven 35000 euro?

Mijn vrouw en ik wonen al jaren in een sociale huurwoning. De maximale huurprijs van een sociale huurwoning is momenteel 681 euro. Ik betaal momenteel 610 euro. Maar volgens het puntensysteem zou de woning wel 950 euro mogen kosten. Sommige leegkomende woningen in onze straat worden daarom geliberaliseerd en kosten daarom 950 euro. Maar andere worden nog wel als sociale huurwoning aangeboden en die kosten 681 euro.
Ik verdien meer dan 43000 euro en heb daarom dit jaar een huurverhoging van 6,5% gekregen. Nu vraag ik mij af: wat is de basis van de maximale huur die ik in de toekomst moet betalen? Is dat de maximumprijs voor sociale huur (+ jaarlijkse wettelijke stijging)? Of kan ik steeds extra huurverhogingen blijven krijgen tot de maximale prijs op basis van het puntensysteem is bereikt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Zoals je schrijft is jouw verhoging, gebaseerd op je inkomen,6,5%
De berekening is als volgt tot stand gekomen, maar dat heb je waarschijnlijk zelf ook al uitgedokterd.

Maximale huurverhoging per 1 juli 2013 voor zelfstandige woningen
De maximale jaarlijkse huurverhoging was in de jaren 2007-2012 gelijk aan de inflatie. Vanaf 1 juli 2013 zijn de percentages voor de maximale huurverhoging weer hoger dan de inflatie.

Voor zelfstandige woningen (bijvoorbeeld eengezinswoningen, appartementen, portiekwoningen) is de maximale huurverhoging per 1 juli 2013 afhankelijk van het inkomen van het huishouden. Dit betekent een huurverhoging van maximaal:

inflatie + 1,5% voor huishoudinkomens tot € 33.614;
inflatie + 2,0% voor middeninkomens. Dit zijn huishoudinkomens van € 33.614 tot € 43.000;
inflatie + 4,0% voor hogere inkomens. Dit zijn huishoudinkomens boven € 43.000.
De inflatie over 2012 was 2,5%. Hierdoor gelden uiteindelijk per 1 juli 2013 de volgende percentages voor de maximale huurverhoging:

4% voor huishoudinkomens tot € 33.614;
4,5% voor middeninkomens (0,5% extra);
6,5% voor hogere inkomens (2,5% extra).
De wetsvoorstellen die deze extra huurverhoging regelen, zijn door het parlement aangenomen.

Hoe het er in de toekomst gaat uit zien is nog niet bekend,datwordt per jaar vastgesteld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Moolkeesje,
Bedankt voor je antwoord. Dat percentage huurverhoging is me inderdaad duidelijk. Het gaat me vooral om de MAXIMALE HUUR in de toekomst: mag mijn huur doorstijgen tot maximaal de maximale huur voor sociale huurwoningen, of kan hij veel verder doorstijgen tot maximaal de huurwaarde op basis van het puntensysteem? Ik weet dat Den Haag dat puntensysteem wil afschaffen maar dan zal er wel een andere berekening van het maximum komen.
Nieuwe huurders in mijn straat betalen op basis van het puntensysteem, maar ik ben een zittende huurder en ik ga er daarom van uit dat het voor mij een sociale huurwoning blijft, ook al zit ik boven de inkomensgrens. En een sociale huurwoning heeft een maximale huurprijs van (momenteel) 681 euro. Dat is heel wat anders dan 950 euro!
Pieter2011
10 jaar geleden
De huurverhoging gaat in principe door totdat de maximaal redelijke huurprijsgrens is bereikt. Jouw woning is dan in feite een vrije sector woning geworden, en voor dat soort woningen geldt helemaal geen maximale huurverhogingsgrens.
Maar ik denk niet dat het zover zal komen. De Tweede Kamer moet elk jaar akkoord gaan met de huurverhogingsvoorstellen en de kans dat die 'extra huurverhoging voor vermogenden' over een paar jaar weer wordt geschrapt is groot. Ten eerste omdat velen de huur straks niet meer kunnen opbrengen. Ten tweede omdat huurders van wie het jaarinkomen omlaag gaat, aanspraak kunnen maken op huurtoeslag. En er zijn nogal wat van die mensen! Denk aan zzp-ers met onregelmatige inkomsten, mensen die hun baan verliezen etc. Die gaan dus straks massaal huurtoeslag aanvragen. Het kan bijna niet anders dan dat dit de staat op termijn een hoop geld gaat kosten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hele goeie vraag want dit vraag ik mij al ruim een jaar af. Wat Pieter zegt is best onlogisch en staat ook nergens. Wij zaten deze keer nog onder de grens maar volgende keer erboven en we zitten nog ver van de grens af maar ik zou het in jouw situatie heel oneerlijk vinden als je er boven komt omdat je eens wel in een huis onder de huursubsidiegrens mocht. Stel dat jij of je partner arbeidsongeschikt wordt of overlijdt dan moet je je huis uit want je kunt het niet betalen zonder huursubsidie!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar Moolkeesje geeft inderdaad geen antwoord op de vraag en ik heb dus ook al ruim een jaar geen antwoord gevonden op deze vraag.
Pieter2011
10 jaar geleden
Ik begrijp niet wat er aan onjuist is aan mijn reactie, Pelle. Het gaat om een woning met (volgens het puntensysteem) een maximaal redelijk huur van 950 euro. Dan gaat de huur dus elk jaar omhoog totdat die maximaal redelijke huurprijs bereikt is. Op dat moment is het huis al een huurwoning in de vrije sector (momenteel € 681,02). En voor de vrije sector gelden geen maximale huurverhogingspercentages meer (zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vrije-sector-huurwoning). Als je inkomen daalt, kun je huurtoeslag aanvragen. Dat kun je hier lezen: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/huurverhoging/extra-huurverhoging-hogere-inkomens Het huurverhogingspercentage wordt ieder jaar opnieuw vastgesteld. Alles wat er door de extra huurstijging bij de corporaties binnenkomt, moeten ze afdragen aan het rijk. Als de huren sterk blijven stijgen en inkomens dalen, moet de overheid dus steeds meer huurtoeslag gaan betalen. Als dat om grote groepen huurders gaat, snijdt de overheid zichzelf in de vingers. Daarom is het onwaarschijnlijk dat die extra huurstijging nog jarenlang doorgaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het woord onjuist niet gebruikt, wel onlogisch en jouw reactie maakt het nog veel onlogischer. Zolang een huis onder de huurtoeslaggrens zit moet de overheid er wat bij leggen, daar stoppen ze mee als je inkomen te hoog is. Prima. Het probleem is dat het huis NU (itt tot wat jij zegt) nog steeds onder de huurtoeslaggrens ligt maar als het er overheen gaat heb je dus GEEN recht meer op huurtoeslag ook al stort je hele financiele leven in. Verder ga jij uit van een maximum van de puntenwaarde maar dat is dus niet logisch want iemand met een inkomen net boven die 43.000 mag nooit een huis huren van bijna 1000 euro per maand. Het is dus onmogelijk dat het huis van de vragensteller onbeperkt mag gaan stijgen. Het gaat hier om huizen die nu dus onder de huurtoeslaggrens zitten en nergens (echt nergens) kun je vinden of de huur van de vraagsteller onbeperkt verhoogd mag worden of dat het huis tot op de huurtoeslaggrens verhoogd mag worden (dan is er geen overheidsbemoeienis meer).
Pieter2011
10 jaar geleden
Ja, ik begrijp wat je bedoelt, maar een antwoord heb ik ook niet. (Of licht dit artikel een tipje van de sluier op: http://www.geldenrecht.nl/artikel/2013-07-04/extra-huurverhoging-ook-voor-dure-woning?).
Ook als je nu een hoog inkomen hebt en een vrije sectorwoning huurt, zit je met een probleem als je inkomen daalt. Dan zul je moeten verhuizen, omdat je niet in aanmerking komt voor huurtoeslag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat snap ik maar je kunt met een hoog inkomen geen huis krijgen onder de huurtoeslaggrens. Verder zijn die inkomens echt wel hoger bij een huur van 900 dan 43000.