In welke maand kan ik het beste overstappen naar een andere energieleverancier?

Eindelijk ben ik van mijn contract af bij mijn huidige leverancier en wil graag terug naar mijn oude leverancier. In februari heb ik mijn jaar nota gehad en ben dus nu maandelijks flink aan het terugbetalen daarvan.
Ik betaal maandelijks netjes mijn voorschotten en ik vroeg mij af welke maand is het beste om over te stappen? net voor de wintermaand tegen de tijd dat de kachel weer aan moet? of gewoon nu direct overstappen? dat je een buffer opbouwt met voorschotten bij de nieuwe leverancier?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Als het goed is wordt het voorschot door de nieuwe leverancier zodanig bepaald dat je aan het einde van het jaar (het contractjaar, niet het kalenderjaar) ongeveer op nul uitkomt. Dit doen ze op grond van jouw gemiddelde energieverbruik. Elke energiemaatschappij kan die gegevens opvragen bij een centrale instantie.

Dat betekent dat je in de zomer meer zult betalen dan je verbruikt, en dat je in de winter meer zult betalen dan je verbruikt. Na 12 maanden heb je precies dat betaald wat je in die 12 maanden hebt verbruikt, als het goed is.

Wil je op zeker spelen, dan staan de meeste maatschappijen toe om je maandbedrag te verhogen. Dat verkleint de kans dat je aan het einde van het contractjaar zult moeten bijbetalen, en het vergroot de kans dat je geld zult terugkrijgen.

Veel maatschappijen hebben zelfs een online energiemonitor. Daarin kun je elke maand je meterstanden invullen. De online energiemonitor vertelt je dan of jouw werkelijke energieverbruik nog past bij je voorschot. Je kunt dan eventueel je voorschot aanpassen, of zelf alvast een spaarpotje aanleggen als je ziet dat je over een paar maanden zult moeten bijbetalen.

Kortom, door al deze dingen maakt het niets uit op welk moment je overstapt. Het hoeft zelfs niet aan het begin van een maand te zijn. Kies een moment dat jou het beste uitkomt. Houd hooguit rekening met een opzegtermijn, dat is alles. En laat gas en elektriciteit op hetzelfde moment overgaan.

Verder geldt: als het toch niet uitmaakt op welk moment je overstapt, en je weet al DAT je wilt overstappen en NAAR WIE je wilt overstappen, dan kun je de overstap het beste zo snel mogelijk regelen.

Cryofiel
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Als je nu overstapt krijg je waarschijnlijk geld terug van je oude leverancier omdat je in februari een nieuw nota bedrag hebt gehad. Dit geld moet je wel apart houden omdat dit al een spaarpot is voor de duren maanden.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat laatste is niet nodig als je de volle 12 maanden (of een veelvoud daarvan) bij de nieuwe leverancier blijft.
ronron1212
10 jaar geleden
Dat klopt cryofiel dus dan het termijn uitzitten en dan opzeggen.