Is boekhoudkundig een creditnota naar een debiteur gelijk aan een factuur van een crediteur?

Het mag duidelijk zijn. Ik snap er niets van.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Nee.
Bij het sturen van een creditnota naar een debiteur wordt geboekt:
8 Omzet ...
1 Af te dragen BTW ...
1 Aan debiteuren ...

Een gespiegelde boeking dus van die van een uitgaande factuur want de omzet wordt lager door het boeken van de creditnota. Uitgaande creditnota's leiden dus tot debetboekingen op omzet.

Biji het boeken van een inkoopnota van een crediteur wordt geboekt:
4 Kosten (bijv.) ...
1 Voorheffing BTW ...
Aan Crediteuren ....

Een heel andere boeking dus, ook qua grootboekrekening voor de BTW.

Toegevoegd na 4 minuten:
De creditnota verdwijnt in de administratie als de debiteur betaalt en de creditnota verrekent.
Stel: er staat van een debiteur een factuur van euro 100.- in de boeken en een creditnota van 20.-. De debiteur betaalt per bank 80.-.
Boeking:
Bank 80.-
Aan debiteuren 80.-
(waarbij de factuur en de creditnota worden 'afgeletterd' en uit de openpostenlijst verdwijnen.)

Als in bovenstaand voorbeeld wordt gekozen voor uitbetaling van de creditnota wordt geboekt:
Debiteuren 20.-
Aan bank 20.-

En als je een inkoopnota had van een crediteur van 20.- en deze betaalt per bank wordt geboekt:
Crediteuren 20.-
Aan bank 20.-
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, een factuur van een crediteur moet je ook echt betalen, en een creditnota naar een debiteur betekend dat hij minder hoeft te betalen.