Mogen mijn ouders mijn tegemoetkoming eisen?

Ik ben 27 december 18 geworden en zat toen in 6vwo. Ik ontving daarom van januari tot juli tegemoetkoming: 106 euro per maand. Ik allang blij, want ik kon door mijn opleiding niet werken en hiermee bouwde ik een mooi centje op voor mijn opleiding. Maar nu eist mijn vader dat geld, omdat hij naar eigen zeggen daar recht op heeft. Ik heb nu zoveel ruzie met hem over geldzaken, want ik moet alles zelf betalen: kleding, fiets, als ik uiteten wil, bios wat dan ook. En hij wil dus nu dat k mijn tegemoetkoming aan hem geef.. Mag dit? wat moet ik doen? ik ben echt radeloos..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Lijkt me niet. Wel een k*t situatie, maar nee. Het is jouw geld en je bent 18. Dus hij kan het van je eisen, maar jij hoeft het niet te geven. Tenzij je een schuld bij hem hebt, en hij dat kan bewijzen. Dan zou hij er een zaak van kunnen maken etc etc. Is dat niet aan de orde, dan kan dat dus niet. En als het op je rekening staat, kan hij er al helemaal niet bij zonder jouw toestemming (of pinpas + code)
Castle
10 jaar geleden
Je eigen plaats zoeken. Een eigen kamer of zo, want ook al hoef je het geld niet te geven dan nog zal er ruzie zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is het voor tegemoetkoming? Is het bijvoorbeeld zorgtoeslag, dan lijkt mij dat jouw vader dat van je mag vragen als hij jouw zorgpremie betaalt.
Als het iets van studietegemoetkoming is, zou hij dit van je mogen vragen als hij de studiekosten betaalt.
Utrecht
10 jaar geleden
Een tegemoedkoming is een bijdrage (van de overheid) in de kosten. Wie maakt de kosten???
Als jou vader alle school- en huisvestingskosten bestaald, is het niet onredelijk dat hij hiervoor ook de tegemoedkoming wil hebben.
En hoezo kan je niet werken vanwege je opleiding? Je zit in 6vwo. er zijn toch legio vwo-ers die bijv. in de supermarkt werken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je had zeker vanaf eind mei kunnen werken... al twee volle maanden dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kost geld dus??

Antwoorden (1)

Indien uw vader alle kosten zou dragen van levensonderhoud en de studie zou betalen had hij recht op het geld.

Daar jij inwonend bent en daardoor geen volledige studiebeurs krijgt kan jouw vader het geld dat bestemd is voor je studie niet op eisen.

Gezien het verhaal lijkt het mij verstandig dat je snel een kamer gaat zoeken zodat je van die problemen af bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de min, graag een motivatie