Als je een bedrijf opstart, moet je dan ook omzet draaien?

Hiermee bedoel ik; moet je geld uitgeven en geld binnenkrijgen?

Of als je bijvoorbeeld een jaar niks doet, maakt dat wat uit? Dit met betrekking tot de kvk of belastingdienst?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Daar moeten je activiteiten wel op gericht zijn, anders is het geen onderneming. Een onderneming is namelijk een organisatie van kapitaal en arbeid die deelneemt aan het economisch verkeer met het oogmerk om winst te behalen.

Het kan natuurlijk zijn dat je de eerste tijd aanloopverliezen hebt. Maar dat is wat anders.

Van de site van de Belastingdienst:
"Wanneer ben ik ondernemer?

Ga na of wij u ook echt als ondernemer beschouwen. Dat is bijvoorbeeld van belang voor uw aangifte. En voor uw aftrekposten, zoals de startersaftrek. Aan de hand van uw gegevens bepalen wij of u ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Wij kijken daarbij naar winstgevendheid, zelfstandigheid, kapitaal, omvang in tijd en geld, klanten, ondernemersrisico en aansprakelijkheid.

Wanneer moet ik btw betalen?

Als u voor de inkomstenbelasting geen ondernemer bent, kan het toch zijn dat u ondernemer bent voor de btw (omzetbelasting). U bent ondernemer voor de btw als u zelfstandig een beroep of bedrijf uitoefent. U brengt aan uw klanten btw in rekening, die u aan ons moet afdragen. De btw die uw leveranciers aan u in rekening hebben gebracht, mag u van dat bedrag aftrekken. Wat u aan ons moet betalen of van ons terugkrijgt, blijkt uit uw btw-aangifte."
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zolang als jij kunt bewijzen dat je echt geen omzet gemaakt hebt, is er weinig aan de hand. Als je dat niet kunt zal men gaan denken dat je je bedrijf gebruikt om geld wit te wassen.
En wat de winst betreft: die zal er het eerste jaar nog niet veel zijn
anneliez