Zijn de kosten voor een woonboot dezelfde kosten als een gewoon huis?

Zowel aanschaf als onderhoud.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Nee. Door de ligging in het water heb je te maken met hogere stookkosten en ook het onderhoud zal duurder zijn. Je moet namelijk ook de romp onderhouden. Een huis zal niet zo snel roesten en zinken ;)

Verder heb je bij een boot te maken met ligkosten en kosten voor allerlei aansluitingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En hoe zit het met onroerendgoedbelasting etc. Klopt van het verhaal dus niets van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een woonboot zal ook niet zinken neem ik aan, die liggen toch vast? Aan meerpalen of op een betonnen bak, waardoor je er niet mee kan varen etc.? En heb je verder allemaal dezelfde kosten als bij een huis? Of zijn er belastingen die wel voor een huis aan wal gelden en dan weer niet voor een woonboot?
En in een koopwoning - hoe oud ook - betaal je toch ook voor aansluitingskosten op riool etc.? Maar dat weet ik niet zeker...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
theodbn: een boot is een roerende zaak en dus geen onroerende zaak. Er is dus geen OZB. Daarvoor betaal je weer liggeld en dergelijken. Je hebt in jouw reactie gelijk dat veel samenhangt met de locatie. Maar ik ga uit van een vergelijkbare locatie, met vergelijkbare ruimte e.d. Anders is welk antwoord dan ook nutteloos. Enne: iets minder lomp in je reactie mag wel hoor ;) Fidolecosp: het woord woonboot geeft al aan dat hij kan zinken (zoek op youtube anders eens naar de grachtenrondvaart na het gewonnen EK van '88.
Andere kosten: je kunt geen gebruik maken van de standaard aansluitingen voor gas, water, licht e.d. Mogelijk moet je dus electrisch koken (duurder dan gas), verwarmen op stookolie (duurder dan gas), een aparte toiletvoorziening (kan zomaar duurder blijken). Bij normale woningen plug je in op een massa-netwerk. Bij schepen veelal kleinschaliger en daardoor vaak duurder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jeroenla, bedankt voor je uitgebreidere antwoord, hier heb ik meer aan dan aan het vorige wat je aangaf ;)
En terecht dat je uitgaat van een vergelijkbare locatie en oppervlakte.
En mijn opmerking over al dan niet zinken komt hier vandaan: http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/boten/woonboot-varen.61727
http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/boten/varende-woonboot-zomaar-overal-aanmeren.100751
Het verhaal over de grachtenrondvaart ken ik ja.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze kan ook koken op flessengas (butaan/propaan) wat net zo duur is in gebruik als aardgas. Ook het stoken op olie is niets duurder als op gas, gebruik dan wel de echte stookolie (HBO) en geen petroleum, dat is duurder in gebruik.

Andere antwoorden (1)

Ligt aan de gemeente en plek waar men ligt, op sommige plekken in Amsterdam is het goedkoper een woonboot te hebben dan een appartement terwijl in andere plaatsen het weer anders om is.

Betreffende de kosten van onderhoud en andere kosten zijn deze vergelijkbaar met andere woningen die een gelijkende isolatie heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat om (regio) Arnhem.
En onderhoud etc. is dus bij een nieuwere woonboot goedkoper dan bij een oudere neem ik aan? Weet je ook iets over de aanschafkosten?