Amerikaanse paychecks kun je inwisselen bij een willekeurige grotere bank. Begin eens te informeren bij je eigen bank, en bel ook één of twee andere banken om naar de tarieven te informeren.

Omdat Amerikaanse checks hier zo ongebruikelijk zijn, rekenen de banken namelijk hoge kosten. Toen ik een aantal jaren geleden eens een Amerikaanse check kreeg, bleek het inwisselen tussen de 25 en 30 euro te kosten, afhankelijk van de gekozen bank. En dat was dus een aantal jaren geleden; best kans dat het nu zelfs nog duurder is geworden.

Kijk dus of het inwisselen wel de moeite waard is. Als het een klein bedrag is, kun je zo'n check beter inlijsten en ophangen.

Alternatief is als je iemand kent die binnenkort toch naar de USA gaat. Je zou die persoon kunnen vragen de check bij een willekeurige bank te verzilveren.

Let er overigens op dat veel Amerikaanse checks een "houdbaarheidsdatum" hebben, vaak een half jaar (182 dagen staat er dan op de check, als ik me goed herinner).

Cryofiel