kunt je betalen met het koningstientje?

Ik heb in de winkel een koningstientje bij het wisselgeld ontvangen, maar kan er verder nergens mee terecht. Ook niet in de supermarkt waar ik hem ontving.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je hem als tientje terug gekregen? Benieuwd waarom mensen deze ruilen en dan toch uit geven... Zou hem wel willen terug krijgen in een winkel :-P
Antoni
10 jaar geleden
Stort het geld op je bankrekening. Dan accepteert de bank het toch wel, neem ik aan? In een reactie op een antwoord schrijf je dat je bank hem niet wil, maar ik neem aan dat je daarmee wisselen bedoelt.

Het beste antwoord

Ja, je kunt vanaf 1 mei 2013 gewoon betalen met het koningstientje.

"Wanneer is de officiële uitgifte datum?
De officiële uitgiftedatum van de herdenkingsmunt is 1 mei 2013, de dag na de troonswisseling de dag waarop het Koningstientje ook daadwerkelijk een wettig betaalmiddel zal worden omdat de nieuwe koning op de munt staat. De ceremoniële Eerste Slag van de munt zal naar verwachting eerder plaatsvinden."

De ervaring leert echter dat veel winkeliers toch aarzelen met het accepteren van het koningstientje als wettig betaalmiddel. Strikt genomen sta je wel in je recht dat ze het aan moeten nemen, maar of je er de moeite voor wilt doen, is een tweede. Vaak is het dan makkelijker om gewoon met een ander tientje af te rekenen en verder te zoeken naar een winkelier die het wel zonder problemen accepteert.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens bedenk ik me na het typen van het antwoord of je niet de winkelier van wie je het koningstientje hebt ontvangen, kunt vragen of die het wil wisselen voor een gewoon tientje. Die winkelier heeft het tenslotte ook ooit aangenomen als betaalmiddel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraagsteller heeft al gezegd dat die supermarkt het niet meer terugneemt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb bij de bank navraag gedaan omdat ik twijfelde aan de echtheid ervan, en dat is in orde. Maar ook de bank wil hem niet, alleen de nederlandse bank en dat is te ver.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zet hem op marktplaats!