Hoeveel verbruikt een stoplicht?

Ik moet een betoog schrijven, maar ik moet dat natuurlijk onderbouwen en ik kan nergens vinden hoeveel een stoplicht verbruikt. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Stoplichten worden gevoed vanuit het laagspannings-elektriciteitsnet 400/230V wisselspanning. Het kan een complex netwerk betreffen zoals een 'green zone' dat verschillende verkeerspleinen met elkaar verbind, of een lokaal netwerk dat maar 1 verkeersplein of T-kruising van functionaliteit voorziet. Een verkeerslicht is afhankelijk van de voedingskabels, de aansturing (PLC of computer) en de lampen die zich in het verkeerslicht bevinden. Je vraag gaat alleen over 1 verkeerslicht die net zal werken zonder aansturing en voeding. Daarom kun je je niet beperken tot een van de drie (led) lampen die er in zitten met een vermogen van 16 Watt per stuk. Ook zul je moeten meenemen dat de lamp word gevoed vanuit een 10 kV station 400/230 V. De laagspanningskabel die bij een lengte van ca. 380 meter (daarna wordt de kortsluitstroom te langzaam afgeschakeld als iemand met z'n vingers aan de fase geplakt zit) vanaf de transformator een kabelverlies heeft van 1000 Watt. Verder heb je nog te maken met een PLC die dag-en-nacht staat te draaien. Geen idee wat voor voeding daarin zit maar hou rekening met een vermogen van ca. 50 Watt.