Mag een werkgever zomaar je contract van onbepaalde duur veranderen naar deeltijds?

Ik heb een contract onbepaalde tijd gekregen voor 38h. voltijds dus. Er is in de zaak blijkbaar niet genoeg werk waardoor ze vroeg of ik het zag zitten om minder uren te werken ( 32h ) . Ik heb niet neen gezegd maar ook niet ja. Nu op mijn laatste loonbrief staat : deeltijds - uren 32/38h. Maar ik heb nog GEEN contract moeten ondertekenen. Kan zij dit eigenlijk zomaar doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk bij "gerelateerde vragen".
Hier zijn al heel wat vragen over gesteld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar hoeveel uren heb je in die laatste periode gewerkt en hoeveel uren werk je nu en krijg je precies betaalt wat je gewerkt hebt? Anders is er toch niets aan de hand?

Antwoorden (2)

Nee, in principe mag een contract niet eenzijdig gewijzigd worden.
Een baas kan de arbeidsvoorwaarden van een werknemer niet zomaar eenzijdig veranderen. Maar er zijn uitzonderingen. Die kunnen gelden als er een wijzigingsbeding in het contract is opgenomen.
http://www.intermediair.nl/carriere/salaris/arbeidsvoorwaarden/wat-als-je-baas-de-arbeidsvoorwaarden-wil-veranderen

Als in uw arbeidsovereenkomst geen wijzigingsbeding is opgenomen, kan uw werkgever geen wijzigingen doorvoeren. Tenzij daardoor voor uw werkgever een onacceptabele situatie ontstaat. Uw werkgever moet dat dan aantonen. Aan de hand van de redelijkheid en de billijkheid moet dan bekeken worden of uw werkgever de wijzigingen mag doorvoeren.

Hier staan ook tips wat te doen:.

http://www.arag.nl/documents/contentItems/Artikelen/Eenzijdige+wijziging+arbeidsovereenkomst+er+zijn+regels+voor
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een overeenkomst bindt partijen. dat betekent dat je een contract niet eenzijdig kunt wijzigen. Nu je in feite niet hebt gereageerd op het voorstel/de mededeling van je werkgever, dan is het aan hem om een volgende stap te zetten en dat heeft hij al gedaan! Je moet reageren.
Er is één uitzondering op de regel van de onaantastbaarheid van een contract. Dan staan er bepalingen in de CAO die voor jouw bedrijf gelden. Dus moet je eerst checken wat er in de CAO staat, mocht die er zijn. Zijn die bepalingen er niet of is het bedrijf niet onder een CAO geregeld, dan is in principe je contract onveranderd.
Ik zou zeer zeker schriftelijk laten weten niet akkoord te gaan met arbeidstijdverkorting.
Als het bedrijf arbeidstijdverkorting heeft gekregen via de officiële weg (DWI), dan heb je geen keuze. Maar dan staat er mogelijk een partiële WW-uitkering tegenover.
De eerste stap is nu met je werkgever praten en niet klakkeloos akkoord gaan. Het wonderwoord in het arbeidsrecht is het keurige drieletterwoord NEE.
Levert dat frictie op, dan even langs een juridisch loket gaan.