mogen een erfenis en een schenking in 1 jaar samen ook niet meer dan 2057 zijn, belastingvrij?

Toegevoegd na 19 uur:
Het gaat hier om een schenking van de ene tante, en een erfenis van een andere tante.
Is het belastingvrije bedrag dat 1x €2057,00 of 2x ? maw wordt het aan het eind van het jaar opgeteld?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

Dat mag wel, want een erfenis is wat anders dan een schenking.

Heel toevallig is de categorie 'anderen' voor beide soorten (erfenis/schenking) dit jaar euro 2057.-.

Toegevoegd na 19 uur:
De behandeling is echter verschillend. Bij een erfenis moeten de nabestaanden aangifte doen van erfbelasting. De Belastingdienst stuurt de papieren naar de contactpersoon die de zaken voor de overledene regelt.
Als je erfgenaam bent in de categorie 'anderen' hoef je over de eerste euro 2057.- van een erfenis geen belasting te betalen. Als het meer is wel. In de praktijk wordt wel de methode gevolgd dat de executeur de volledige aanslag erfbelasting betaalt namens alle andere erfgenamen. De erfgenamen krijgen dan wat er daarna overblijft volgens de wettelijke of testamentaire verdeling van de overledene. Dit voorkomt, dat de erfgenamen eerst een smak geld ontvangen en vervolgens ieder een deel daarvan moeten afdragen aan de belastingdienst. Zet je de erfenis op de bank, dan gaat het bedrag meetellen in het spaargeldsaldo.

Bij een schenking moeten de ontvangers van het geld aangifte schenkbelasting doen als het bedrag wat ze ontvangen hebben boven de grens voor de schenkvrijstelling van hun categorie ligt. Die aangifte moet gebeuren voor 1 maart van het jaar dat volgt op het jaar van de schenking maar alleen als het ontvangen bedrag hoger is dan de grens voor de schenkvrijstelling. Zet je het ontvangen bedrag op de bank, dan gaat het natuurlijk meetellen in het saldo van box 3.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar ben ik blij mee, 2 x 2057,00, geeft weer een beetje ruimte..... Bedankt!
Computoon
10 jaar geleden
Wat de erfenis betreft, is die euro 2057.- het vrijgestelde bedrag. Over het meerdere moet erfbelasting worden betaald. Maar vaak regelt de uitvoerder van het testament het zo, dat de erfgenmen een netto bedrag krijgen waarvan niets meer naar de belastingdienst hoeft. De uitvoerder van het testament zorgt dan dat de erfbelasting aan de Belastingdienst wordt afgedragen. Men kan ook voor de methode kiezen om de erfenis 'bruto' uit te betalen aan de erfgenamen en dan hen zelf laten regelen dat ze erfbelasting afdragen. Maar dat is meer 'gedoe'. Bij het berekenen van hoe groot jouw ''uitbetaalde erfdeel" is, wordt weer rekening gehouden met de hoogte van de vrijstelling. In jouw geval euro 2057.-. Stel dat jouw erfdeel 100.000.- is. Dan heb je een vrijstelling van euro 2057.-. Over de rest wordt erfbelasting ingehouden zodat je netto (altijd) minder krijgt. Zou de tante echter kinderen hebben die ieder ook euro 100.000.- krijigen, dan houden de kinderen daarvan na belasting meer over omdat de vrijstelling voor kinderen groter is dan voor 'anderen'.
Volgens mij wordt een schenking in het jaar van overlijden belast. Want anders zou je in theorie met voorbedachte rade belastingvrij kunnen schenken zonder er erfbelasting over te betalen. Daarom kan dat dus niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik blijk niet helemaal op de hoogte te zijn, het gaat niet om een jaar, maar om 180 dagen....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bedoeld de erfenis? De tante van de schenking leeft nog. Het komt van 2 verschillende personen. Ik wil weten of het wordt opgeteld of apart blijft.
Een ontvangen schenking door de ene persoon en een erfenis van een andere wordt niet samengeteld dus 2 x vrijstelling.

Overigens bij schenking kort voor overlijden (binnen 180 dagen voor overlijden) en erfenis nadien van dezelfde tante is de erfbelasting 30% voor het gedeelte boven de vrijstelling.