Kan ik na 3 detacheringscontracten een contract voor bepaalde tijd krijgen bij de opdrachtgever?

Sinds een jaar werk ik op detacheringsbasis op kantoor bij een bedrijf in de waterbouwsector. In eerste instantie betrof dit een tijdelijk project van een paar maanden, daarna is het contract verlengd met enkele maanden en inmiddels ben ik in bezit van contract nummer 3.

Eerdaags wil het bedrijf mij in dienst nemen en ik heb vernomen dat er een jaarcontract wordt gegeven. Mijns inziens is dit helemaal niet mogelijk door het opvolgend werkgeverschap, mits het bedrijf natuurlijk een afwijkende regeling op heeft genomen in de CAO. Helaas weten mijn collega's niet welke CAO van toepassing is en ik wil P&O niet direct benaderen (ik behoor namelijk nog niks te weten over het soort contract wat gegeven gaat worden). Het schijnt dat de vlootmedewerkers onder de CAO Waterbouw vallen.

Klopt mijn beredenering of zijn er nog meer uitzonderingen? En als ik teken voor het 4e contract, ga ik dan automatisch in vaste dienst?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

"Volgens de Hoge Raad is er sprake van opvolgend werkgeverschap indien 1) enerzijds de nieuwe overeenkomst wezenlijk dezelfde vaardigheden en verantwoordelijkheden eist als in de vorige overeenkomst en 2) anderzijds tussen de nieuwe werkgever en de vorige werkgever zodanige banden bestaan dat het door de laatste op grond van zijn ervaringen met de werknemer verkregen inzicht in diens hoedanigheden en geschiktheid in redelijkheid ook moet worden toegerekend aan de nieuwe werkgever."

En in aanvulling daarop:
" Het is dus niet voldoende wanneer louter en alleen dezelfde werkzaamheden verricht worden in de opvolgende arbeidsovereenkomst(en) voor bepaalde tijd; daarnaast zullen ook tussen de nieuwe werkgever en de vorige werkgever zodanige banden moeten bestaan dat ook de opvolgend werkgever inzicht heeft in de competenties van de werknemers en diens geschiktheid voor de werkzaamheden."

Zoals ik jouw situatie nu voor ogen heb, zou er inderdaad sprake zijn van opvolgend werkgeverschap en zou je een vast contract moeten krijgen. De vraag is echter of het slim is om in deze tijd 'stennis' te gaan maken om een vast contract voor elkaar te krijgen .