mag een werkgever zomaar vrije dagen inhouden als er geen werk is ?

Het volgend probleem.

Ik had een dag of 15 staan, toen werd mijn 2e tijdelijke contract niet verlengt.

Ik heb alles bij elkaar een dag of 25 thuis gezeten (leegloopuren) werkgever had niks te doen.

Hij had een week of 4 van te voren voor het contract afliep gevraagd om het contract met wederzijds goedkeuren te beëindigen, ik heb hem gezegd dat ik die niet interessant vond, dat ik er verder geen baad bij had. (rechtswinkel nagevraagd hebben mijn gezegd niet te doen)

Nu heb ik de eindrekening gehad.

Ook vakantie geld.

nu heeft hij 20 dagen in mindering gebracht, ze hebben het systeem dat ze 40 reisuren opsparen en als er geen werk is dit zo te compenseren. dus van de 25 dagen heeft hij er 20 als vrije dag afgetrokken., (5 dagen zijn met de reisuren gecompenseerd)

Het vakantiegeld is nihil nu.

Ik heb gegoogled dat dit risico voor de werkgever is niet voor de werknemer.

Het bijkomende probleem, is dat diezelfde werkgever een uitzendbureau heeft, waar ik nu voor werk., kortom mijn oude werkgever is nu mijn huidige.

Ik heb hem gezegd dat ik hier niet mee akkoord ga., met deze situatie., en het alsnog recht moet trekken.

Stel dat hij niet akkoord gaat om deze dagen uit te betalen, en ik ga het via de rechtsbijstand regelen, zal hij mijn uitzendcontract denk ik meteen beëindigen.

De werkgever is nogal op de centen, draait elk dubbeltje om zal ik maar zeggen.

Wat is wijsheid.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
vakantiegeld heeft NIETS te maken met het wel of niet opnemen van vrije dagen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je naar de rechtsbijstand stapt, neem dan je hele dossier mee, met alle contracten en loonstrookjes, want op basis van bovenstaand verhaal is er werkelijk geen touw aan vast te knopen. Ik zou je graag helpen, maar het verhaal is echt onbegrijpelijk.

Antwoorden (1)

Vrije dagen inhouden als er geen werk is mag niet.
Anderzijds moet de werknemer wel direct beschikbaar zijn om ingezet te worden, dus op de zaak aanwezig zijn.
Als met wederzijds goedvinden de werknemer thuis blijft, kan dat gezien worden als het opnemen van verlof.
Wijsheid om conflicten met de werkgever op te lossen, is lid zijn van een vakbond. Zij hebben de juridische kennis in huis om dergelijke conflicten op te lossen.
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid, ik werkte voor instalatietechniek, 1 jaar, maar ivm met deze tijd heeft hij ook een uitzendburo, zodoende heeft hij mij terug aangenomen. Het wederzijds goedvinden, was alleen om het contract te ontbinden, daar ben ik niet mee accoord gegaan (had mij die 4 weken 25 % minder opgeleverd) Vakbond ben ik niet bij, maar ik heb wel rechtsbijstand. Ik verwacht dat ik deze situatie zal gaan winnen zodra ik deze zaak ga melden bij de rechtsbijstand, maar daar zal die werkgever niet vrolijk van worden, ik denk dat hij uit frustatie mij op zal zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@cj54, heb je ook linkjes waar ik dit kan nakijken? Tnx!