Wat kan ik het beste doen als ik op 55 jarige leeftijd 200.000 euro heb gespaard, en nooit meer wil werken?

Ik ben benieuwd naar welke constructies er mogelijk zijn. Wat is slim, wat levert het meeste op? Alvast bedankt voor jullie moeite!

Ik ben nu 48 jaar oud en wil nog 7 jaar werken.

Lijfrente, Vast zetten, Beurs?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Je kan een pensioen kopen bij een verzekeraar. Die keert je dan de rest van je leven een zeker bedrag per maand uit. Hoeveel je kunt krijgen voor dat bedrag weet ik echter niet, maar als jij dat te weinig vind, kun je altijd nog wachten. Hoe ouder je wordt, hoe hoger de maandelijkse uitkering wordt (in theorie althans).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dat hangt er vanaf hoe oud je nu bent. Ben je net 20, dan is 200.000 euro over 35 een schijntje. Ben je nu 55, dan heb je een totaal ander uitgangspunt.

Praat eens met een financial planner, de meeste banken hebben zo iemand wel in dienst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
eh... Dan zou ik nu als de hel gaan investeren in mijn opleiding en start van de carriere.
3 keer alles inzetten in een spel Roulette. en hopen dat je wint, dan hoef je nooit meer te werken. en de kans is 12.5% dus das best hoog.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nooit meer werken zal lastig worden. Als je op 55-jarige leeftijd 200.000 vastzet op de bank ontvang je maximaal 5% rente per jaar, je hebt dan 1000,- per maand om van rond te komen. Daar komt nog nij day je inkomstenbelasting daarover moet betalen en zelf voor je sociale verzekeringen en ziekekosten moet opdraaien.

beter is om naast je inkomsten uit rente minimaal 16 uur te blijven werken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ambtenaar worden tot je pensioen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Yep, of arbeidsongeschikt... :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, het was maar een geintje hoor, ik ben zelf ook ambtenaar. (daarom heb ik zoveel tijd voor goeievraag.nl)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van mij ook, ik ben zelf ook arbeidsongeschikt.
(daarom heb ik ook zoveel tijd voor goeievraag.nl)
Naar Brazilië emigreren,Daar koop je een mooi huis voor € 25.000, en het leven is er heel goedkoop.Misschien voor tijdverdrijf een barretje aan het strand?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je geld hebt kun je geld maken! Ga er mee werken. Je bent 48, perfecte leeftijd! Vastgoed, bouwgrond, kunst. Ge je geld investeren. Wie niet waagt wie niet wint.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
maak je geen illusies, 200K is peanuts, ik mag hopen dat je nog wat andere potjes hebt en een hypotheekvrij huis anders krijg je het moeilijk
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hahahaha jij weet echt nog niks van de waarde van geld he. Laat me raden, je bent 15-20 en denk dat je over een paar jaar wel '300k' per jaar verdient. Sweet dreams
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hoe oud ik ben en hoeveel ik verdien is niet relevant. Maar als je eens een heel net rendement kan pakken van na beheerskosten gemiddeld 6%, haal daar inflatie vanaf 3%, forfaitaire belasting 1,2% (even los van de belastingvrije voet) houd je dus 1,8% rendement over wat je mag opmaken zonder in te teren op je vermogen: € 3.600 PER JAAR!!
Nou hoef je niet rijk te sterven, dus je mag wel interen, maar laat het dan eens € 5.000 per jaar zijn, verspreid over 30 jaar.
Nou kun je lullen wat je wilt, maar dat is ook voor een 15-jarige niet veel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hahahha heb je wel enig idee wat forfaitaire belasting is? 3% inflatie per jaar? Je bent wel erg bang voor de crisis ofniet hahah. En na beheerskosten???? rofl Mensen luister niet naar deze luster.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
voor de zieligert die niet tegen zijn verlies kan: belasting van 30% over een forfaitair redement van 4% is per saldo 1,2% over je vermogen.
inflatie van 3% per jaar acht ik inderdaad reeel.
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=70936ned&D1=0-3&D2=12,25,38,51,64,77,90,103,116,129,142,155,168,181,194,207,220,233,246,259,272,285,298,311,324,337,350,363,376,389,402,415,428,441,454,467,480,493,506,519,532,545,558,571,584-598&HDR=T&STB=G1&VW=T en ja, beheerkosten, denk je dat banken voor niks werken? ga je huiswerk nog maar een keer doen voordat je nog eens zo hoog van de toren blaast
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
beheerkosten is wel even wat anders als beheers kosten. en geloof me jongen 3% inflatie is wel erg veel. Tevens gebruik je de term 'forfairair' telkens in de verkeerde context. Maar het zal allemaal wel, heb geen zin in een discussie met iemand die zijn kennis enkel van internet haalt en niet uit de praktijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wat is het verschil dan tussen beheer- en beheerskosten? ik wil graag iets leren natuurlijk.
forfaitaire rendement, dat is box 3, we hebben het over een privé-persoon, zo heet dat gewoon, daar kan ik ook niks aan doen. Ik zou helemaal niet aanraden om het onder resultaat overige werkzaamheden te laten vallen! Of deze kennis nu van internet komt of dat dat mijn werk is, is niet relevant. Gaat erom of het waar is.
Maar ik zou zeggen: reken het eens voor, laat eens zien waar jij op uit komt!
Je krijgt ook nog pensioen neem ik aan? Ligt er uiteraard aan hoeveel dat is en wat je uitgeeft, maar als je 200.000 gespaard hebt kan ik je wel garanderen dat je op je 55 met pensioen kan.
Als ik jou was zou ik het risico beperken en het opdelen in 2e of 4e en het investeren, hoe gek het ook klinkt in vastgoed. Vooral in deze tijd, als je geld hebt kun je enorm profiteren.
Je moet dan wel op precies het juiste moment instappen: lage huizen prijzen / inflatie.
Mensen in mijn vak schreeuwen nu om kortlopende financiering.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als je geen verstand hebt van vastgoed zou ik je afraden om in direct vastgoed te stappen. Dat is een cowboywereld waar je geschikt voor moet zijn.
Er bestaan wel veel vastgoedfondsen, die rederen tegenwoordig tegen zo'n 8%. Wel goed opletten dat je niet in een piramide-opzet trapt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mufasa, het is nu wel duidelijk dat jij alleen maar weet wat je op het 8 uur journaal hoort.
Ik zit toevallig in de vastgoed wereld, en zo'n 'cowboywereld' is het niet.
Tevens zijn piramide fondsen niet primair voor vastgoed. Als jij nu een vastgoedfonds (wat je er ook mee bedoelt) kent die 8% (rederen??wtf) hoor ik het graag van je.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dan ben ik toch heel erg benieuwd wat jij met vastgoed doet als je nog niet eens van het bestaan van vastgoedfondsen weet. zelfs een een makelaar weet dat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Schitterende kerel ben je dat je alleen daarop reageerd haha. Als je nou ook nog eens kon lezen zie je dat ik niet zei dat ik niet wist wat het was. Vraag me alleen af wat jij ermee bedoeld aangezien het een nog al breed begrip is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wel lollig hoe je niet meer op de financiele aspecten ingaat in de vraag ontwijkt wat je in het vastgoed betekent, waarschijnlijk meer in de uitvoerende/beheerskant, want in investeren heb je blijkbaar geen achtergrond.
de reden waarom ik er vanuit ging dat je niet weet wat een vastgoedfonds is, is jouw volgende uitlating: "...vastgoedfonds (wat je er ook mee bedoelt)". en 8% is heel redelijk, google maar op vastgoedfonds. Schild heeft er wel een aantal die 8% bieden.
tav piramide: vastgoedfondsen zijn vaak niet beursgenoteerd, daarom is het toezicht lager. Ook bij vastgoed heb je een overkoepelend orgaan, maar dat heeft geen formele autoriteit zoals het FAM, het geeft meer een kwaliteitsstempel.
de cowboywereld bedoel ik niet in piefpafpoef, maar dat je er hard voor moet zijn. Maar zoals ik al zei vermoed ik dat jij in de uitvoerende kant zit, daar is het allemaal al redelijk uitgekauwd, maar bij speculanten wordt meer gewonnen en verloren, belangen zijn groter, de spelletjes scherper.
anyway, de vraag die dus rest: waar haal heb jij als enigma deze onmetelijke wijsheid weten te vergaren?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ehm welke financiele aspecten? Jouw enige reactie was over vastgoedfondsen, waarom zou ik terug willen komen op financiele aspecten waar jij duidelijk niks vanaf weet.
Je hoeft mij niet uit te proberen te leggen over 'piramide' en waar je het nou weer over hebt met je 'overkoepelend orgaan' het zal mij een worst wezen. Ga geen discussie beginnen met iemand zonder enige praktijk ervaring.
En nee ik zit niet in de uitvoering. Project Ontwikkeling/ vastgoed financiering is mijn ding
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nou, dan zou ik zeggen! zeg 15% eigen inbreng, 6% gefinancierd. reken jij eens even uit wat voor BAR je nodig hebt om niet meer te hoeven werken. En geef daarbij ook even aan wat het risico is als de huurder z'n huur niet meer betaalt, want die 6% tikt door.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
15% eigeninbreng? 6% gefinancierd? Op welk bedrag? Waar heb je het in hemels naam over. Je wil dat ie 30.000 investeerd? en dan 6% van 30.000 financieren? Je brabelt een beetje beste jongen. En waar je die huurder in één keer vandaan haalt, ik zeg dat hij het moet investeren niet dat hij zelf projecten moet gaan ontwikkelen. Daarbij komt ook nog dat als je een huurder voor 15 jaar vastlegt met de bijbehorende garanties en verzekeringen dat je wel kan zeggen dat het risico 0.0001 % is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
goed, dan doe ik het wel (ik snap overigens niet waarom je dit niet begrijpt, ik dacht dat ik met een professional te maken had):
15% eigen inbreng, krijg je dus 1,3 mio gefinancierd, zeg een object van 1,2 mio. Financieringslast is dus (opletten, nu kun je iets leren) 6% van het vreemde vermogen= 1 mio = 60.000.
Zeg dat je 50.000 inkomen wilt hebben per jaar (en dat is niet veel) dat betekent dus dat je BAR nodig hebt van 9,1%. Dat lukt je niet, in ieder geval niet met een huurcontract van 15 jaar, met 100% zekerheid, dan moet je in je handjes wrijven met 7%. Maar een partij die zo'n contract met 100% zekerheid kan afsluiten die knijpt je helemaal uit.
En jij zult als professional weten dat er vrijwel geen huurcontracten worden getekend voor 15 jaar (dan kan de huurder net zo goed kopen). Meestal is dat 5 met een optie voor verlening van 5. Maar je gaf al aan dat je een ontwikkelaar bent, vandaar dat je van investeren niet zoveel verstand hebt. Is ook wel grappig dat je verrast was dat er een huurder in het spel is. Hoe denk je anders dat zo'n pand rendeert? Wachten tot het meer waard is?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mio=miljoen, mensen die met geld bezig zijn weten dat.
1,2 miljoen = 92% van 1.3, dus je financiering verminderd met de aankoopkosten.
Valt jou trouwens ook op dat je eigenlijk geen enkel argument meer gebruikt behalve je aanname dat ik niet weet waar ik over praat en dat ik mijn kennis van internet zou hebben?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
haha jongen toch, mln - milioen. Als jij over 15% eigeninbreng begint zonder een bedrag te noemen. Want in de vastgoed wereld begin je toch echt niet met te kijken hoeveel geld je op je bankrekening hebt. Maar hoeveel je moet investeren en dan ga je daarna beginnen met de financiering rond te maken. Niet als je 2 ton hebt zeggen oké dat is 15 % dus ik heb 1.3 MLN te besteden. Jongen toch, je hebt nog zo veel te leren in dit leven. Ik hoop voor je dat je inderdaad 15 bent, dan wordt het misschien ooit nog eens wat met je. Enne btw aankoopkosten? trouwens 9,1 BAR is zo gek nog niet wij werken met tussen de 8 en 14%. Misschien snap je niet helemaal wat er met aanvang bedoeld wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
lijkt me logisch dat we vertrekken vanaf de 200K, niet vanuit het object. Of heb jij al een object op het oog?
en een object van 50 mio krijg je nou eenmaal niet gefinancierd krijgt met een inbreng van 200K. Of wil jij meneer ook risicoinvesteerders laten zoeken?
En ja, aankoopkosten. Denk je dat makelaars en notarissen voor niks werken? net als banken? (die beheerskosten heb je nog steeds niet uitgelegd) Wel eens van overdrachtsbelasting gehoord?
En jullie halen echt geen 8 tot 14% rendement bij een huurcontract van 15 jaar en 100% zekerheid. Denk eens na man, waarom zou die huurder jullie dan 8-14% geven in plaats van de bank 6%? Als hij jullie zekerheid kan geven voor 15 jaar = 15*8%=120% dan kan hij het pand dus uit eigen middelen financieren.
nee, de financiele aspecten behandel jij niet in jullie bedrijf, behanger.
200.000 delen door 10 jaar (tot aan je pensioen). Dan delen door 12. Dan weet je je maandinkomen. Toereikend als je je eisen hieraan aanpast. Van de rente kun je je een deel van je belasting betalen :-)