€ 1.50 verhoging op een factuur, mag dat?

Van de watermaatschappij kregen we een factuur voor zuiverinsheffing en ingezetenenheffing.
Er zit een acceptgirokaart aanvast en onderaan de fact. staat, Wij verzoeken u binnen 14 dagen te betalen via bijgaande acceptgiro. Als u per acceptgiro betaald komen er betalings verwerking kosten bij van € 1.50 ex. 19% BTW.
Vitens vraagt om het zo te betalen en rekenen er dan € 1.50 bij.
Mag dat?

Toegevoegd na 1 uur:
Hij is gericht aan de erven en die hebben nooit een keuze gehad!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ja, dat mag.

Op hun website staat:

"Hoe kan ik betalen?
U kunt de waterrekening van Vitens betalen met een automatische incasso of per acceptgiro.

Wanneer u ons gemachtigd heeft voor automatische incasso, zal het termijnbedrag in termijnen van uw rekening worden afgeschreven. U kunt zelf aangeven of u in vier of in tien termijnen wilt betalen. Op deze wijze bieden wij u de extra service van meer gespreide betaling. Indien u per acceptgiro betaalt worden kosten voor betalingsverwerking in rekening gebracht. Deze kosten bedragen €1,50 (excl 19% BTW).

Indien u heeft aangegeven de betaling te willen verrichten met een acceptgirokaart, dan brengen wij u vier keer per jaar een voorschot (termijnbedrag) in rekening."
Zie eerste bron:

In de algemene voorwaarden staat hierover vermeld in art. 15 lid 1 t/m 3:

"1 Alle bedragen die de aanvrager en de verbruiker in gevolge deze algemene voorwaarden verschuldigd zijn, brengt het
bedrijf hun door middel van een nota in rekening. Dit is niet
van toepassing op voorschotten als bedoeld in lid 2 van dit
artikel, indien de aanvrager of de verbruiker betaalt door
middel van automatische bank- of giro-afschrijving.

2 Indien het bedrijf dit verlangt, is de verbruiker voorschotten verschuldigd op hetgeen hij wegens de levering over het lopende tijdvak van afrekening zal moeten betalen. Het bedrijf bepaalt in redelijkheid de grootte van de voorschotten, de periode waarop zij betrekking hebben, de tijdstippen waarop zij in rekening worden gebracht en het tijdstip waarop de afrekening plaatsvindt. Deze afrekening vindt ten minste eenmaal per jaar plaats, onder verrekening van de voorschotten. Bij verandering van omstandigheden kan de verbruiker wijziging van de grootte van de voorschotten verzoeken.

3 Een nota dient te worden voldaan binnen veertien dagen
na ontvangst dan wel binnen de door het bedrijf op of
bij de nota aangegeven termijn, indien die langer is dan
veertien dagen. Het bedrijf geeft aan op welke wijzen
de nota kan worden voldaan"
Zie de tweede bron:

Aangezien je een leveringsovereenkomst met hen hebt ben je akkoord gegaan met de voorwaarden, waardoor de verhoging dus legitiem is.
Je kunt hier vanaf komen door aan te geven dat je wilt betalen d.m.v. automatische incasso.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als ze je ook een mogelijkheid bieden om te betalen die geen geld kost, dan mag dat ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doen meerdere instanties. Acceptgiro aanmaken kost geld en dat berekenen ze door aan de klant. Dat mag, want dat hebben ze je eerder meegedeeld.

Daar tegenover staat, als je automatisch betaalt, je die kosten niet hebt.

Toevallig kreeg ik hem vandaag ook binnen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas zal het moeilijk worden, zoniet onmogelijk om je gelijk te halen, maar uit de informatie die op onderstaande link te vinden is meen ik te moeten opmaken dat dit soort praktijken in veel gevallen aan te merken is als onredelijk bezwarend en dus vernietigbaar.

Let wel, het blijft een lastig punt, howel ik het argument van de blogger uit de link wel steekhoudend vind overkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt de keuze. Als je via internet betaald en de juiste omschrijving tw acceptgiro invult dan betaal je geen opslag. Als je de ag wel gebruikt en dus inzend naar je bank betaal je wel de opslag.