"Vrijgesteld van facturering" kan een bedrijf vrijgesteld zijn van facturering? Als ze wél dingen afrekenen?

Online PrePaid Services BV, Postbus 9530, 5602 LM, Eindhoven zegt: "In verband met het verlenen van een dienst welke gericht is op de verkoop aan consumenten, zijn wij vrijgesteld van Facturering. Wij rekenen daarnaast 0% BTW, daar wij ook hiervan vrijgesteld zijn, in verband met de verkoop van waarde-coupons, waarover geen BTW gerekend mag worden. "

Dit is toch helemaal niet toegestaan volgens de belastingdienst?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja.

"U bent verplicht tot het uitreiken van facturen als u als ondernemer goederen levert of diensten verricht aan andere ondernemers of aan een rechtspersoon die geen ondernemer is. Daarnaast moet u een factuur uitreiken voor zogenoemde afstandsverkopen (export naar klanten in de EU die geen btw-aangifte doen) en voor intracommunautaire prestaties."

Voor leveringen van diensten en goederen aan consumenten behoeft dus geen factuur te worden uitgereikt. Als de bank bijv. kosten in rekening brengt voor een internetbankierenpakket krijg je ook geen factuur van de bank (maar worden die kosten gewoon van je bankrekening afgeschreven.)

Als je boodschappen koopt bij de supermarkt krijg je ook geen factuur (alleen een kassabon, tegenwoordig vaak alleen op verzoek van de klant 'uit milieuoogpunt'). Maar een kassabon zonder meer beantwoordt niet aan de wettelijke eisen van een factuur. Het treinkaartje is een bijzonder geval maar evenmin een factuur.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar een consument is ook een rechtspersoon (los van of je als consument ook nog ondernemer bent). En een kassabon is tegenwoordig best wel te beschouwen als een factuur. Ten eerste worden alle producten vermeld, btw wordt vermeld,datum, afrekenmethode, weet ik al niet wat. Ik ben geen jurist, en zeker niet op financieel gebied, maar ik vind dit toch ook een raar verhaal.
Computoon
10 jaar geleden
Een mens is geen rechtspersoon maar een natuurlijk persoon. Rechtspersonen zijn bijv. BV's en NV's, verenigingen en stichtingen. Eenmanszaken en VOF's zijn geen rechtspersonen maar worden geleid door ondernemers. Aan ondernemers moeten facturen worden uitgereikt. Maar aan consumenten ('eindgebruikers') niet. Een kassabon is in de meeste gevallen geen factuur.
Er zijn zeer veel zaken die verplicht op een factuur moeten staan en die (vrijwel) nooit op een gewone kassabon staan. Daarom zie je wel eens, wanneer iemand bij een detailhandel wat vooor een bedrijf koopt, dat er een 'btw-bon' wordt gevraagd. De kassabon wordt vastgeniet aan een vel briefpapier, de NAW-gegevens van de klant worden erbij geschreven en de BTW wordt apart vermeld. Dan kan de bon voor een factuur doorgaan. "Op een factuur moeten staan:
de naam en het adres van de leverancier
het btw-identificatienummer van de leverancier
uw naam en adres
het factuurnummer
de factuurdatum
datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd
de hoeveelheid en soort geleverde goederen
de aard en de soort geleverde diensten
Voor elk btw-tarief of vrijstelling moet op de factuur vermeld staan: de prijs per stuk of eenheid, exclusief btw
eventuele kortingen als die niet in deze prijs zijn opgenomen
het toegepaste btw-tarief
de vergoeding (de prijs exclusief btw)
bij vooruitbetaling: de datum van betaling als die afwijkt van de factuurdatum
het btw-bedrag
In sommige gevallen moet ook uw btw-identificatienummer op de factuur staan. Dat is het geval bij export van goederen naar andere EU-landen en bij bepaalde diensten, die daarmee samenhangen, zoals vervoersdiensten. Ook bij verlegging moet uw btw-identificatienummer op de factuur worden vermeld. Verder moet uit de factuur blijken of een bijzondere btw-regeling van toepassing is. "
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor die kassabon heb je gelijk, en zit ik fout. Volgens mij is het verschil tussen een rechtspersoon en een natuurlijkpersoon onderstaand: Een rechtspersoon kan alleen via een vertegenwoordiger rechtshandelingen verrichten, terwijl een natuurlijk persoon zelfstandig (dus zonder tussenkomst van een derde) rechtshandelingen kan verrichten (http://www.bergen.nl/inwoner/veelgestelde-vragen_41429/item/wat-is-het-verschil-tussen-een-rechtspersoon-en-een-natuurlijk-persoono_5377.html). Plus nog wat dingen omtrent aansprakelijkheid, hier niet relevant. Als ik als natuurlijkpersoon een factuur wil, dan moet ik die kunnen krijgen (of een BTW bon) omdat de leverancier feitelijk niet kan bepalen of ik een eindgebruiker ben of niet. Als ik google op de term "Vrijgesteld van facturering" dan komt deze vraag prominent naar voren maar verder niets van dat je als bedrijf vrijgesteld kunt zijn van factureren. Verder kun je volgens mij las bedrijf niet vrijgesteld zijn van BTW maar kunnen alleen goederen of diensten die je levert vrijgesteld zijn van BTW (het kan dus zijn dat de betreffende coupons vrijgesteld zijn van BTW, maar ik durf dat te betwijfelen). Dus ik blijf het een raar verhaal vinden.
Computoon
10 jaar geleden
Als je bij de bakker, slager en nog vele andere zaken komt of op de markt iets koopt, krijg je geen factuur omdat aan consumenten geen factuur hoeft te worden uitgereikt. Het zou ook veel oponthoud geven aan de kassa als de naw-gegevens van de klanten steeds moesten worden vastgesteld en vastgelegd. Als je voor je onderneming iets koopt bij een detailhandelszaak waar men normaliter nooit facturen verstrekt, dan zul je er om moeten vragen en dan zal hij inderdaad moeten worden uitgereikt.
Het ging er in de vraag niet om of een onderneming is vrijgesteld van btw maar vrijgesteld van de plicht tot factureren. Dat is iets anders. Natuurlijk mag het wel. Als je bijv. een nieuwe koelkast koopt als consument krijg je meestal een 'echte' factuur. Maar dat is natuurlijk ook vanwege de garantie op het product. De rechtspersoon kan in het handelsverkeer handelen als een natuurlijke persoon. Voor de btw maakt het geen verschil. (Eventueel wel voor het recht op btw-aftrek van de factuurontvanger.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wil hier niet eindeloos over discussieren want het maakt me ook niet uit. Maar wat ik niet vat is dat je als bedrijf kunt zijn vrijgesteld van factureren, en dus niet de plicht hebt een factuur (of bon) uit te schrijven als daar om wordt gevraagd. That's all.
Computoon
10 jaar geleden
Dan wil ik als laatste meegeven eens te kijken op www.belastingdienst.nl en daar te kijken op de thema's Factuurstelsel
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/bereken_het_bedrag/hoe_berekent_u_het_btw_bedrag/factuurstelsel en
Kasstelsel
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/bereken_het_bedrag/hoe_berekent_u_het_btw_bedrag/kasstelsel/kasstelsel Ik heb overigens niet geschreven dat een bedrijf niet de plicht heeft om een bon uit te schrijven als je erom vraagt. Maar dat was de vraag ook niet. Het ging erom of ieder bedrijf 'standaard' facturatieplicht heeft. En dat is niet het geval bij een aantal bedrijven. Die lijst staat op http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/bereken_het_bedrag/hoe_berekent_u_het_btw_bedrag/kasstelsel/voor_wie_geldt_het_kasstelsel Bedankt voor de reacties.