kan je van vmbo-t naar de universiteit?

Toegevoegd na 7 minuten:
want voor hbo moet je toch havo hebben en voor de universiteit moet je toch vwo hebben

en hoeveel tijd neemt het in beslag

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (4)

Ja, maar dan moet je eerst een mbo halen, dan een hbo, en dan kan je naar de uni
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is ook een mogelijkheid om na je VMBO door te stromen naar HAVO, en vervolgens HBO. Als je dan je propedeuse hebt kan je door naar de universiteit.
jc54
11 jaar geleden
Om de officiële weg te bewandelen dien je zoals hiervoor opgemerkt via Havo, HBO door te stromen. Maar er is nog een mogelijkheid die voor iedereen open staat namelijk de open universiteit, hiervoor dien je wel 18 jaar oud te zijn, verder gelden geen toelatingseisen.
11 jaar geleden
Er zijn een aantal routes:

VMBOT - MBO4 - HBO - Universiteit (dit duurt 3 jaar MBO en 4 jaar HBO voor je naar de universiteit kan).

VMBOT -MBO4 -HBO propedeuse (1 jaar moet je halen) - Universiteit (dit duurt 3 jaar mbo + 1 jaar hbo voor je naar de universiteit kan maar je kunt bijv geen geneeskunde doen).

VMBOT -HAVO(4/5) -HBO - Universiteit (dit duurt samen 6 jaar voor je naar de universiteit kan).

VMBOT - Havo (4/5) - 1 jaar propedeuse HBO (dit duurt 3 jaar voor je naar de universiteit kan maar je kunt bijv geen geneeskunde doen).

VMBOT - HAVO (4/5) - VWO )5/6) - Universiteit (dit duurt 2 jaar havo en 2 jaar vwo dus 4 jaar voor je naar de universiteit kan, met de goede vakken op VWO niveau kun je naar elke universiteit).

De 21+ toets, hierbij leg je een soort examen af (vaak op Nl, Engels en rekenen maar dat ligt eraan) en als je die goed doorstaat mag je naar de HBO en sommige universiteiten, niet geneeskunde). http://www.vu.nl/nl/opleidingen/bacheloropleidingen/opleidingenoverzicht/a-b/bestuurs-en-organisatiewetenschap/toelatingseisen-en-aanmelden/index.asp Daarvoor moet je dus 21 jaar zijn.