Ik sta niet ingeschreven op mijn kamer, maar woon er al 2 maanden. Kan ik als ik nu nog inschrijf, een bijstandskering met terugwerkende kracht ontv?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het is zelden mogelijk om voor al verstreken tijd een uitkering te ontvangen, zo is mijn indruk. Je hebt die tijd namelijk (al) "overleefd" zonder de uitkering, is dan de eenvoudige redenering: als je het geld van de uitkering werkelijk nodig zou hebben gehad, dan zou je deze al eerder hebben aangevraagd.

Dat neemt niet weg, dat je altijd bij de uitkeringsinstantie kan informeren naar de mogelijkheden!
Antoni
11 jaar geleden
Als jij er nu geen recht op hebt, op het adres waar je nu ingeschreven staat, dan krijg je het zeker niet met terugwerkende kracht, hier sta je ingeschreven dus hier woon je. Aanvragen kan als je op je nieuwe adres ingeschreven staat, maar dan nog is het de vraag of je er recht op hebt. Na je aanvraag zal de gemeente onderzoeken of je aan alle voorwaarden voldoet. Heeft u (of uw partner) een inkomen boven bijstandsniveau of vermogen? Dan kan uw gemeente beslissen dat u zelf aan uw kosten moet meebetalen. Na de beoordeling van uw aanvraag ontvangt u een beschikking over uw recht op bijzondere bijstand. Ook schrijf je je leeftijd er niet bij
Bent u tussen de 18 jaar en de pensioengerechtigde leeftijd, dan geldt voor u in principe de arbeidsplicht vanaf de dag dat je je meldt voor een bijstandsuitkering. De gemeente kan je (gedeeltelijk) vrijstellen van de arbeidsplicht. De arbeidsplicht bestaat uit drie of vier onderdelen:
1. Verplicht werk zoeken en aanvaarden
De gemeente stemt de invulling van deze verplichting zo veel mogelijk op u persoonlijk af. Ze kijkt naar uw mogelijkheden en houdt rekening met uw gezondheid en vaardigheden. U kunt bijvoorbeeld worden verplicht:
u als werkzoekende in te schrijven bij het UWV;
algemeen geaccepteerde arbeid te aanvaarden;
te zoeken naar werkt en te reageren op vacatures; en
u in te schrijven bij een aantal uitzendbureaus.
De gemeente zal uw concrete verplichtingen vastleggen in een beschikking.
Je bent een alleenstaande ouder met jonge kind(eren)
Leeftijd van één of meer van je kinderen jonger dan 5
Je hoeft dan niet te solliciteren als je dit niet wilt. Je kunt dan een ontheffing (vrijstelling) van de arbeidsplicht aanvragen bij je gemeente.
tussen de 5 en 12 jaar
Je bent pas verplicht werk te aanvaarden als:er passende kinderopvang beschikbaar is
2. Verplicht gebruikmaken van aangeboden voorzieningen
Is het voor jou (nog) niet mogelijk werk te krijgen, dan ben je verplicht mee te werken aan je reïntegratie.
3. Verplicht meewerken aan een onderzoek naar je arbeidsmogelijkheden
Je moet meewerken aan een onderzoek naar je arbeidsmogelijkheden Voorbeelden van die verplichting zijn:
meewerken aan een beroepskeuzetest
meewerken aan een medisch onderzoek
de onderzoekende arts toestemming geven informatie op te vragen bij uw huisarts en specialisten
4. Verplicht meewerken aan een plan van aanpak als je jonger dan 27 jaar bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gemeente gaat ervan uit dat je op het adres waar je ingeschreven staat woont, dus vanaf het moment dat je op je kamer ingeschreven staat, woon je daar, daarvoor woonde je op je oude adres. Had je er daar geen recht op, dan heb je er voor daar, nu ook geen recht op bijstand.
Nee. Om te bepalen of je recht hebt op een bijstandsuitkering is het moment van aanvragen belangrijk. Dat doe je, met je digid, via www.werk.nl. Op de site staat de uitleg. Het wijst zich vanzelf.

Mocht je recht hebben op een bijstandsuitkering, ontvang je die vanaf de datum waarop je de aanvraag hebt verstuurd.

Er zijn wel bepaalde regels voor mensen tot 27 jaar. Die staan ook uitgelegd op de site van werk.nl.
Je krijgt vrij snel na je aanvraag een uitnodiging voor een intakegesprek. Daar krijg je duidelijke uitleg en kun je vragen die je hebt, stellen.

Nu je nog geen bijstandsuitkering ontvangt, heb je misschien al wel recht op Bijzondere Bijstand. Als kamerhuurder, zonder eigen voordeur, heb je bijvoorbeeld geen recht op huurtoeslag maar via de Bijzondere Bijstand zou je wel recht kunnen hebben op woonkostentoeslag. Te denken valt aan een vergoeding voor tandartskosten die je zelf moet betalen en die niet vallen onder de wettelijke eigen bijdrage van de ziektekostenverzekering. Bijzondere Bijstand kun je aanvragen voor kosten tot maximaal 1 jaar geleden.
Op het stads- of gemeentehuis kun je een formulier daarvoor ophalen. Vraag dan om een formulier 'aanvraag bijzondere bijstand voor mensen zonder WWB-uitkering'.

Mijn advies: Vraag vandaag nog een bijstandsuitkering aan via www.werk.nl en ga maandag naar het stads- of gemeentehuis voor een formulier 'aanvraag bijzondere bijstand voor mensen zonder WWB-uitkering'.