moet je de inkomsten die je verdiend met de vrijmarkt doorgeven aan de belastingdienst?

Ik ga dit jaar voor het eerst op de Utrechtse vrijmarkt staan met 20 bananendozen vol.

De inkomsten die ik verdien moet ik dat doorgeven aan de belastingdienst?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (6)

Nee hoor daarvoor is het een vrijmarkt!

Toegevoegd na 4 dagen:
Wanneer u de inhoud van uw zolder te koop aanbiedt, staat de fiscus niet de volgende dag al op de stoep. Maar wanneer u elke week een ander bankstel te koop zet, ziet de fiscus u als handelaar. De winst van een handelaar is belast.

Als het gaat om geld verdienen met een hobby vallen er grofweg vier groepen te onderscheiden. Elk met eigen regels.

1. De opruimers

Opruimers zijn mensen die op de vrijmarkt hun eigen spullen verkopen. Of die een advertentie zetten om hun golfclubs te verkopen wanneer ze een andere hobby gevonden hebben. Net als degenen die hun overbodig geworden spullen op speurders.nl zetten. Deze mensen verdienen incidenteel wat geld door spullen te verkopen die niet speciaal zijn aangeschaft om doorverkocht te worden.

De opbrengst is niet belast, maar onkosten zijn ook niet aftrekbaar.

2. De hobbyisten

Mensen met een serieuze hobby besteden daar vaak flink wat geld aan. Verzamelaars bijvoorbeeld kopen dingen, maar verkopen ook vaak wanneer zaken dubbel zijn, of oude apparatuur overbodig is geworden.

Dat kan dus geld opleveren, maar ook een hobbyist hoeft eigenlijk geen rekening te houden met een bezoekje van de fiscus. Zelfs niet wanneer u door de expertise die u met uw hobby hebt ontwikkeld, sneller een koopje kunt herkennen en ook weet waar u uw koopje weer met winst kunt doorverkopen. De hobby brengt af en toe wat op, maar daar staan zoveel kosten tegenover dat het eindresultaat negatief blijft. Ook hier zijn opbrengsten niet belast en kosten niet aftrekbaar.

3. De mensen met neveninkomsten

Van deze mensen brengt de hobby zoveel op dat je het niet meer louter als een liefhebberij kunt zien. Soms is dit gebeurd zonder dat mensen dit van plan waren.

Zoals de man die – omdat hij het zelf nodig had – een verbetering bedacht op een bepaald soort schroefje en zijn vinding te koop aanbood op internet.

Hij verwachtte enkele tientallen schroefjes te verkopen, net genoeg om er zijn gereedschap van te kunnen betalen. Als zijn verwachtingen waren uitgekomen, dan was hij gewoon een hobbyist gebleven.

Hij verkocht echter tienduizenden schroefjes. Op een gegeven moment bent u dan geen hobbyist meer. De fiscus ziet u als iemand met neveninkomsten. Als er zoveel bestellingen binnenkomen en u de orders gaat uitvoeren, dan verwacht de Belastingdienst dat u zelf begrijpt dat het niet meer om een hobby gaat. De opbrengst is belast en u moet mogelijk btw gaan rekenen. (zie bron)

4. De ondernemers
zie bron
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar en in welke wet kan ik vinden dat inkomen van een vrijmarkt geen inkomen zijn voor de belastingdienst?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo verrassend dat je die vraag alleen aan mij stelt ipv ook aan de andere antwoordgevers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze heb ik hier gesteld omdat jij als eerste antwoord dat het niet hoeft. Vraag nu ook gesteld bij computoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
antwoord aangevuld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is de telegraaf wetgeving?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De telegraaf mag niet opsommen hoe het werkelijk zit? Interessant....
Nee

Maar...

"Gaat u daarentegen elk weekend met uw en andermans rommel op stap, dan zou dat wel eens anders kunnen worden.

U gaat dan duurzaam deelnemen aan het economische verkeer (1) waarbij u voordeel beoogt (2). Dat voordeel is ook nog eens redelijkerwijs te verwachten (3). Als aan deze drie vereisten wordt voldaan, kan de belastingdienst stellen dat er sprake is van een bron van inkomen. De inkomsten uit die bron zijn dan te belasten."

Citaat uit: http://www.nuzakelijk.nl/column-arjan-thomassen/2574536/belasting-betalen-graag-maar-niet-teveel.html

Maar met één keer per jaar deelnemen aan een rommelmarkt -wat de vrijmarkt feitelijk is- neem je niet 'duurzaam deel aan het economische verkeer'.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook als je beroepsmatig rommelmarktspullen verkoopt gedurende het hele jaar door, dan nog is de opbrengst van een vrijmarkt belastingvrij! Zolang je maar als particulier verkoopt. Dus niet met een bedrijfsauto tig vierkante meter in beslag gaat nemen en daaruit allerlei zaken aan de man gaat brengen. De vrijmarkt wordt dan ook enkel en uitsluitend aan particulieren gegund en commerciële activiteiten anders dan kleine particuliere verkoop wordt dan ook geweerd.
Computoon
11 jaar geleden
Als je beroepsmatig rommelmarktspullen verkoopt, ben je een 'gewone' handelaar. Ook als je ze verkoopt op Koninginnedag op de vrijmarkt. "Vrijmarkt" wil alleen maar zeggen, dat je niet hoeft te betalen of te reserveren voor een 'standplaats'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou dat klopt ook niet, hier moet je wel betalen voor een half kraampje al kun je er ook voor kiezen om gewoon aan de weg te gaan zitten maar het is niet zo dat die mensen die betalen opeens wel hun inkomsten aan de belasting moeten doorgeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon weet er meer van. Daarom +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op aan raden van Pelle: Waar in de wetgeving staat dat inkomen verworven door verkoop op een vrijmarkt vrijgesteld is van belastingen? Ik kan alleen maar vinden dat we over al ons inkomen belasting moeten betalen, er is enkel een belastingvrije voet wat je mag (bij)verdienen. Vrijmarkt betekent alleen dat de verkoper geen vergunningen behoeft te hebben voor de verkoop van goederen.
Computoon
11 jaar geleden
In ons belastingstelsel kennen we het begrip 'bron van inkomsten'. Dat begrip is van toepassing op de inkomsten in box 1. Daar zijn 3 soorten van:
- loon uit dienstbetrekking
- winst uit onderneming
- inkomsten uit overig werk Groep 1 en 2 vallen al af voor de particulier die eenmalig zijn spullen op de vrijmarkt aanbiedt. Groep 3 wellicht? Die inkomsten zou je moeten opgeven als er sprake is van een 'bron van inkomsten'.
Er is jurisprudentie over wat onder 'bron van inkomsten' verstaan moet worden. Om van zo'n bron te spreken moet er kennelijk sprake zijn van 3 dingen:
"•er is sprake van deelname aan het economische verkeer
•het belastingsubject heeft de inkomsten beoogd
•de inkomsten zijn redelijkerwijs te verwachten" De activiteit van een particulier die eenmalig zijn rommel verkoopt op een vrijmarkt speelt zich af in de hobbysfeer, niet in die van de handel. En het behalen van een (op het oog) incidenteel voordeel leidt niet meteen tot de constatering dat er een winstoogmerk is. "Wat je krijgt, is mooi meegenomen. Krijg je niets, pech gehad." NB: als je het economisch gaat bekijken, levert de particuliere vrijmarkt nooit een winst op, omdat de aankoop van de spullen meer heeft gekost dan de verkoop opbrengt. (Zelfs rekening houdend met een afschrijvingstermijn). Maar net zomin als je deze incidentele 'verkoopopbrengst' hoeft op te geven, kun je de 'aankoopkosten' (van X jaar geleden) opvoeren als aftrekbare kosten.
Nee, dat hoeft dus niet. Daarom heet heet ook een "Vrijmarkt". Het is een markt die is vrijgesteld van vergunningen en afdrachten en alleen bij speciale gelegenheid door de overheid (meestal gemeenten) op een door hen vastgesteld tijdstip wordt gehouden.

Er zijn wel een aantal voorwaarden waaraan men moet voldoen om aan de markt mee te mogen doen en zich daaraan houden.

Op dergelijke markten mogen particulieren zaken verkopen zoals overtollig huisraad, hobby en zelfgemaakte kunst en knutselwerk, gebruikt speelgoed en kleding en gebruikt audio en videomateriaal, sportartikelen enz.
Wat niet mag (zonder vergunning) is het verkopen van handelswaar die nieuw uit de doos komt waarvan of de herkomst niet duidelijk is of waarvan redelijkerwijs aangenomen mag worden dat de handelaar beroepsmatig zijn waren verkoopt.

Over de verkochte zaken hoeft de particulier geen btw af te dragen en de inkomsten daarvan ook niet aan de belastingdienst op te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, hoor dat is ondoenlijk voor de belastingdienst. tenzij je natuurlijk voor 100000 euro gaat verkopen. Je hoeft niets op te geven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wettelijk gezien ben je verplicht om van al je inkomsten opgave te doen, dus ook van de inkomsten van de vrijmarkt.

Dat het meestal niet gedaan wordt is bekend bij elke Nederlander en wordt tot nu toe gedoogd door de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee als het gewoon allerlei "rotzooi" is dat je thuis over hebt. Maar als je met 20 bananendozen vol met Ipads op de vrijmarkt gaat staan wordt het misschien een tikje anders ;-) Strikt genomen moet je belasting betalen over de winst.
Maar het is natuurlijk ondoenlijk om van alle tweedehands zooi die je gaat verkopen de inkoopprijs nog terug te zoeken. Bovendien zal je in 99.9 % niet meer voor een artikelen ontvangen dan je er voor betaald hebt destijds. Dus daarover hoef je dan ook geen belasting te betalen.
Zolang jij gewoon met een diversiteit aan overwegend tweedehands spullen op de vrijmarkt staat, zal geen haan er naar kraaien. Maar als je speciaal voor de vrijmarkt spullen hebt ingekocht om met winst te verkopen dan moet je officieel de winst opgeven aan de belastingdienst. Maar dat zal in geval van tweedehands spullen vrijwel nooit het geval zijn.