Hoe lang heb je recht op een ww uitkering gebaseerd op je oude loon, terwijl je een nieuwe baan hebt aangenomen?

Stel ik krijg een baan van 40 uur aangeboden waar mijn inkomsten lager zijn dan bij mijn vorige werkgever waar ik ook 40 uur gewerkt heb en na 3 x een halfjaar contract wordt het contract niet verlengd en kom ik dus weer in de ww terecht. Waar wordt die uitkering dan op gebaseerd? Is dat op het oude loon dat ik verdiende of het loon bij de nieuwe werkgever? Met andere woorden: hoe lang is de periode dat ik nog steeds recht heb op een uitkering die gebaseerd is op mijn oude loon.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij het bepalen van de hoogte van de WW wordt gekeken naar het zogenaamde dagloon.

"Het dagloon is het loon dat u gemiddeld per dag verdiende, in het jaar voordat u werkloos werd. Het gaat om het loon waarover premies sociale verzekeringen zijn betaald. Daarom tellen bonussen vaak wel mee maar reiskosten- en telefoonvergoedingen niet. Dit dagloon kan nooit meer zijn dan het wettelijk maximumdagloon, te weten € 194,85. Is uw dagloon hoger? Dan gaan wij bij het berekenen van uw uitkering uit van het wettelijk maximumdagloon."

Dus stel dat je de nieuwe baan begint op 01-06-2013 en je met ingang van 01-12-2014 geen werk meer hebt, dan kijkt ‘men’ terug naar het dagloon in het jaar 2013. Dus het 'oude salaris' weegt 5 maanden mee en het nieuwe 7.

Hoe lang je recht op WW hebt, is van verschillende factoren afhankelijk. "Heeft u recht op een WW-uitkering? Dan krijgt u altijd een basisuitkering van 3 maanden. De eerste 2 maanden krijgt u 75% van uw dagloon, de derde maand 70%. Als u langer dan 3 maanden WW krijgt, blijft de hoogte van uw uitkering na de derde maand 70% van uw dagloon."

Verder zit er een maximumduur aan de WW. Voorgenomen veranderingen in de WW-regelingen hangen op dit moment in de ‘Haagse lucht’
Computoon