Mag een ondernemingsraad vragen die ik hen stel, zonder mijn medeweten doorgeven aan mijn leidinggevende?

Ik heb de OR wat kritische vragen gesteld over een bepaald beleid van mijn werkgever. Tot mijn verbazing hebben zij mijn leidinggevende hiervan op de hoogte gesteld en nu moet ik daar op gesprek komen. De reden dat de OR dit heeft gedaan was om te voorkomen dat het op de spits gedreven zou worden en omdat een OR, volgens hun zeggen, er niet is voor individuele vragen van personeel. Ik had deze vragen in vertrouwen aan hen gesteld en ben erg boos dat zij dit zonder mijn medeweten doorspelen aan mijn leidinggevende.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Een OR is er niet voor individuele belangenbehartiging maar wat de OR in dit geval heeft gedaan valt in de categorie "niet netjes".

Er staat niets over in de Wet op de ondernemingsraden maar er is ook nog iets als 'gezond verstand'. De OR/het OR-lid had uit de vragen moeten begrijpen dat ze niet bedoeld waren om naar de werkgever door te sturen. Tegen domheid valt geen wet te bedenken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het enige wat je kunt doen is een volgende keer een zin toevoegen als: 'Gelieve deze vragen vertrouwelijk te behandelen en deze niet ter kennis te brengen van mijn leidinggevende." Als men ze dan nóg doorstuurt, dan helpt niets meer...
Computoon
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Prima antwoord! Niets aan toe te voegen.