Ik heb vandaag een brief gekregen dat ik in 2012 een te hoge studiefinaciering heb gekregen, dit moet ik nu terugbetalen mag dit zomaar?

het gaat om een bedrag van bijna 1700,-

ik ben niet vroegtijdig gestopt met een opleiding of iets dergelijks

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Is er het verkeerde loon doorgegeven van je ouders?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zover ik weet niet! de belasting administratie word door iemand gedaan die bij de belasting werkt, dus dan mag ik hopen dat hij/zij er verstand van heeft, en wat er ingevuld moet worden! ow, en bedankt voor uw reactie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kreeg je een uitwonendenstufi? Ipv voor thuiswonend? Het zijn toch standaardbedragen voor in- of uitwonende studenten? Wist je dan zelf niet waarop je recht had?

Antwoorden (2)

Ja, want dan heb je destijds (achteraf gezien) meer gekregen dan waarop je recht had.

De verplichting om terug te betalen komt bijv. voor wanneer je te veel hebt bijverdiend en je studiefinanciering niet hebt stopgezet.

"Je moet het bedrag terugbetalen dat je boven de grens hebt bijverdiendJe hoeft nooit meer terug te betalen dan je in het betreffende kalenderjaar in totaal hebt ontvangen aan basisbeurs, eventuele aanvullende beurs en studentenreisproduct. De waarde van het studentenreisproduct is in 2013 € 98,79 voor elke maand waarin je een week- of weekendabonnement of een ov-vergoeding hebt gehad. Voor 2012 was dit € 91,17 (...)

Verder moet je terugbetalen:
"Een bedrag aan rente. De rente wordt berekend over het bedrag dat je te veel hebt bijverdiend. De renteberekening start de maand nadat je van ons het bericht krijgt waarin staat hoeveel je moet terugbetalen."
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor uw reactie, sorry ik was er vergeten bij te zetten dat het ging omdat het inkomen van mijn vader is veranderd, hij heeft in die periode, een paar overuren uit laten betalen, en daar ben ik nu -waarschijnlijk- de dupe van
ronron1212
11 jaar geleden
Gaat dan wel om iets meer dan een paar over uren.
Het kan gebeuren als je in principe geen recht had op dat bedrag. Het is mij ook een keer overkomen. Ik vulde het inschrijvingsjaar per ongeluk verkeerd in, een jaar te vroeg, had ik helemaal niet door dus ik snapte er ook niks van dat ik toen ik in één keer een hoop geld kreeg van DUO en opeens moest terugbetalen.

Ik heb DUO toen gebeld en die maakten duidelijk wat er gebeurde.

Je kunt ze bellen en vragen naar de reden:
http://duo.nl/particulieren/klantenservice/contact/telefoon.asp

Of je kunt een afspraak maken met DUO op één van de vestigingskantoren.
Vergeet niet om eerst een afspraak te maken!
http://duo.nl/particulieren/klantenservice/contact/servicekantoren/servicekantoren.asp