Ik heb tot mijn grote schrik net ontdekt dat ik pas AOW krijg als ik 66 ben. Kan dat zomaar?

En loopt mijn WAO uitkering, en mijn levensverzekering uitkering (WAO-hiaat verzekering)dan nog wel door? Of moet ik een jaar leven van niets?
Ik kan met geen mogelijkheid zoveel sparen dat ik dat een jaar red...
Zijn daar dan ook fondsen voor?
Ik heb er nog niet eens bericht van gekregen, dus wat moet ik nou doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
ronron1212
11 jaar geleden
Daar krijg je geen bericht van dat is duidelijk in de kranten de tv en radio bekent gemaakt we moeten allemaal langer werken hoe oud ben je nu dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, misschien een jaar doorwerken. Of een pensioentje van 1 jaar sparen zou ik denken. Niet het fijnste vooruitzicht maarja... de bezuinigingen

Antwoorden (2)

Mijn geboortejaar 1954 was veilig : ik zou gewoon na mijn 65ste met pensioen kunnen.

Vorig jaar in 't najaar (ik meen 01.10.2012) zijn er spijkers met koppen geslagen over de AOW. Voor mij zelf komt het er op neer dat ik pas na mijn 66ste en 6 maanden AOW zal krijgen, echter dat duurt nog 8,5 jaar en aangezien ik deze regering niet meer zo vertrouw ( omdat er iedere keer weer nieuwe besluiten worden genomen! en dan komen er weer nieuwe bezuinigingen... ), geloof ik dat pas op het moment zelf en dat is dus 1,5 jaar na mijn 65ste!!

Je zult hier zeker geen bericht over krijgen, het is zoveel in het nieuws (geweest) dat iedereen verondersteld wordt dat te hebben gehoord of gelezen.

Over de hiaten in je uitkeringen/inkomen, daar zullen veel meer mensen mee te maken hebben, dat kan wel lastig worden voor een hoop mensen. In het ergste geval zul je te zijner tijd een bijstanduitkering moeten aanvragen, ervan uitgaande dat die nog bestaat! Niemand kan in de toekomst kijken, maar dat zal wel loslopen, aangezien er nu al veel mensen van leven (misschien is de uitkering dan lager nu, dat kan natuurlijk wel).

@Bril : Het is ongetwijfeld een schok om dit nieuws te horen, maar het gezegde luidt: "De soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend!" Het houdt in dat het waarschijnlijk wel mee zal vallen, je kunt ook zeggen, dat je je nog niet te veel zorgen moet maken. Ermee rekening houden is iets anders, dus misschien is het wel verstandig als je probeert een beetje zuinig(er) te leven en daarmee een klein spaarpotje te maken, om straks (beter) te kunnen overleven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat de WAO betreft:
Op de bronsite staat onder meer vermeld:

"Uw WAO-uitkering heeft geen vaste einddatum. U krijgt de uitkering zolang u aan alle voorwaarden voldoet. U voldoet niet meer aan de voorwaarden als u:
(...)
recht krijgt op een AOW-uitkering; "
(Zie bronsite)

Wat de wettelijke uitkeringen betreft die stoppen als de AOW begint, mogen we dus veronderstellen dat die langer doorlopen als de AOW later begint.

Ik durf er echter mijn handen niet voor in het vuur te steken dat dit 'nooit' verandert.

Wat de pensioenuitvoerders doen als de AOW later begint? Geen idee. Wellicht dat de overheid nog komt met verplichte voorschriften. Bijv. dat men nog steeds de pensioenuitkering begint op 65-jarige leeftijd (want: contractueel overeengekomen) maar dat men niet het 'gat' vult dat ontstaat door het later beginnen van de AOW. Voor dat 'gat' is namelijk ook geen pensioen gestort.

Andere optie: de 'lijfrenteboeren' komen met een 'AOW-hiaatverzekering' waarvoor je extra kan storten om straks een uitkering te krijgen die de later beginnende AOW vervangt en dus ervoor zorgt dat je, samen met je pensioen, op 65-jarige leeftijd net zo veel krijgt als nu. De overheid kan dit aantrekkelijk maken door de premie hiervoor fiscaal aftrekbaar te maken.

De marktpartijen zullen wel met oplossingen komen. Die we zelf mogen betalen :-)
Computoon