Wat gebeurt er met bankpasjes die ingeslikt zijn?

Gisteren heeft een dierbaar familielid van mij bij de bank via een pinautomaat zijn saldo gecheckt.
Stom genoeg is hij daarna vergeten zijn pinpas er weer uit te halen.

Thuisgekomen ontdekte hij pas dat zijn pinpas weg was. Bank was telefonisch niet bereikbaar, dus hij weer terug.
De pas zat niet meer in de machine.
Bij navraag aan de balie blijkt dat een pas die te lang blijft zitten, zonder verdere actie, ingeslikt wordt.
Er is nu direct een nieuwe pas besteld.

Nu vraag ik me af waarom ze die pas niet gewoon uit het apparaat verwijderen op het moment dat ze de automaat bijvullen.

Wordt de pas soms direct vernietigd na het inslikken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor hetzelfde geld is de pas niet ingeslikt, maar door een andere automaat bezoeker mee genomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, er is bevestigd dat het om dat pasje ging.

Het beste antwoord

"Aangezien uw Betaalpas uit veiligheidsoverwegingen kan zijn ingeslikt, geeft een medewerker op het ING kantoor uw pas nooit terug."

Er kunnen veel redenen zijn waarom een bankpas wordt ingeslikt (waaronder bedreiging bijv en dat je dan niet snel genoeg bent). Het is dan dus standaard dat er een nieuwe pas komt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Misschien ligt het wel aan de bank want uit deze tekst van de rabo maak ik op dat het ook mogelijk is dat je je pas terugkrijgt: "Als uw bankpas is ingeslikt door een geldautomaat, kunt u het beste direct naar ons bellen, zodat we kunnen uitzoeken wat er aan de hand is. Het inslikken kan meerdere oorzaken hebben: de bankpas of automaat is defect, maar het kan ook zijn dat uw rekening is geblokkeerd of dat uw pasje is geskimd. Skimming is het kopiëren van de magneetstrip op uw pas door het plaatsen van een illegaal kaartleesapparaatje op de pasinvoer van een geld- of betaalautomaat.

Als u melding maakt van een ingeslikte pas, blokkeren we indien nodig uw pas om eventueel misbruik te voorkomen. U krijgt dan binnen een week een nieuwe pas thuisgestuurd. Als we vermoeden dat uw pincode bij derden bekend geraakt kan zijn, dan sturen we u ook een nieuwe pincode toe."