Kan mijn werkgever beslissen dat ik mijn compensatie uren moet laten uitbetalen?

Ik werk in de Cao Mode- & sportdetailhandel. Tot nu toe heb ik mijn compensatie uren altijd mogen inwisselen voor verlof uren. Nu heb ik van mijn werkgever een formulier gekregen waarin hij vraagt te tekenen voor in het vervolg uitbetalen van mijn compensatie uren. Dit wil ik echter helemaal niet. Ben ik verplicht om dit formulier te ondertekenen?

Groetjes, Josa

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Dat hangt van de omstandigheden af, zie ook 2e alinea.
Maar om te beginnen, je kunt het je werkgever eerst gewoon vragen of je dit verplicht bent want dat je liever alles bij het oude laat of dat hij er een bijzondere reden voor heeft. Kijk de cao-bepalingen er eens op na of vraag het even na bij je vakbond of probeer gewoon het fnv eens te bellen als je niet bij een vakbond bent aangesloten.

Ik kan me voorstellen dat het belang van de werkgever zwaarder kan wegen dan je eigen belang. Als er bijvoorbeeld weinig personeel in dienst is en je neemt die compensatieuren op dan kan hij daardoor regelmatig problemen hebben om weer ander personeel te moeten oproepen of inhuren.

Je kunt ook met je vraag terecht bij het juridisch loket.