Vervalt mijn toeslag op wajong als ik verhuis ?

Ik ga over een tijdje bij een familie lid wonen totdat ik zelf weer een huurwoning heb gevonden.
Vervalt hierdoor mijn toeslag en/of wajong?
Of heeft mijn wajong + toeslagen niks te maken met zijn inkomen?

Ik ben onder de 27 jaar hij boven de 27.
Ik zit in de oude wajong ( 2006).

Bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat kan afhangen van a) hoevéél jonger jij bent dan 27 jaar, b) wat voor familielid het betreft en c) of jullie een gezamenlijke huishouding delen of dat je bijvoorbeeld een kamer huurt.

Als je jonger bent dan 21 en je woont bij je ouder(s) of pleegouder(s), dan kun je sowieso geen toeslag krijgen. Zie: http://www.uwv.nl/Particulieren/algemeen/toeslagen/wanneer_kan_ik_geen_toeslag_krijgen.aspx

Verder geldt bij het bepalen van je recht op toeslag dat er gekeken wordt naar je leefsituatie. De toeslag op een uitkering als Wajong ontvang je als de uitkering alleen lager is dan het sociaal minimum dat geldt voor jouw situatie. Het hangt dus af van je leefsituatie: het sociaal minimum voor gehuwden en samenwonenden is namelijk hoger dan dat voor een alleenstaande, maar voor gehuwden geldt wel weer dat ook het inkomen van de partner mee telt.

Hiervoor geldt:

"Gelijkgesteld aan getrouwd
U wordt ook als getrouwd beschouwd als u met iemand in hetzelfde huis woont (huisgenoot) en één of meer van de volgende situaties voor u geldt:
(..)
U heeft een gezamenlijke huishouding (u betaalt bijvoorbeeld mee aan het huishouden). Heeft u een huishouden met uw vader, moeder of kind, dan wordt u als alleenstaand beschouwd;
(..)
U woont samen volgens de Belastingdienst of een andere instantie;
(..)
(Bron: http://www.uwv.nl/Particulieren/algemeen/toeslagen/leefsituatie.aspx)

Ook als je niet getrouwd bent, wordt dus soms naar het inkomen gekeken van iemand bij wie je woont. Woon je samen met je ouder(s) of kind(eren), dan geldt dit niet. Maar als je bijvoorbeeld bij een oom of een nicht woont en je bent toeslagpartners of je deelt samen de kosten voor het huishouden, dan telt het inkomen van dit familielid ook mee. Of je dan nog recht hebt op toeslag, hangt af van het inkomen dat hij of zij heeft. Pas als jullie gezamenlijke inkomen dan onder het sociaal minimum komt, heb je recht op toeslag.

De hoogte van je Wajong-uitkering zélf wijzigt hier overigens niet door, alleen een eventuele toeslag die je daar bovenop ontvangt van het UWV.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je dan gedeeltelijk arbeidsongeschikt? Want bij een volledige Wajong (80-100%) zit je al boven het sociaal minimum, dus heb je geen aanvulling meer (nodig) vanuit de toeslagenwet. Als je wel nog toeslag ontvangt, hangt het in dit geval af van of je samen een huishouden deelt. Als je financieel echt niets met hem te maken hebt, dus een commercieel huurcontract met hem afsluit waarbij jij huur betaalt aan hem en je verder niet gezamenlijk kookt/boodschappen doet, kun je toeslag blijven ontvangen. Als je geen huur betaalt, zal dit gezien worden als het delen van de woonkosten, en dan zal je toeslag waarschijnlijk vervallen. Overigens: als hij een koopwoning heeft heb je geen gedoe met huurtoeslag, en dan vraag ik me af of het in een familierelatie de moeite waard is om echt een huurcontract af te sluiten en alles apart te houden qua financiën zodat jij je toeslag behoudt. Afhankelijk van hoe hoog die toeslag precies is, kan het zijn dat het financieel gunstiger is voor jullie beiden als je wel gewoon de kosten deelt en dan die toeslag laat schieten. Koken voor twee is namelijk echt wel goedkoper dan tweemaal voor één persoon, en ga zo maar door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pff, ik kom niet meer uit die bedragen. Als je 80-100% arbeidsongeschikt bent, bedraagt de Wajong 75% van de maatman. Dat is in de meeste gevallen 75% van het minimumloon. De toeslagenwet is gebaseerd op het sociaal minimum, en het sociaal minimum is - inclusief gemeentelijke toeslag zoals die telt in de Bijstand - voor alleenstaanden zonder kinderen 70% van het WML. Wajong zou dus hoger moeten zijn, en zodra je dus 23 jaar of ouder bent en een volledige Wajong ontvangt zou je daarom - tenzij je kinderen hebt of gehuwd bent/samenwoont! - geen TW meer nodig hebben. Reken je terug van het wettelijk minimumloon, dan is inderdaad 1102 euro bruto precies 75% daarvan. Dat zou dus je uitkering moeten zijn EXCLUSIEF toeslag, en omdat je dan al boven het sociaal minimum zit (voor een alleenstaande zonder kinderen, maar omdat je geen kind(eren) of partner noemt, ga ik daar vanuit) zou je geen TW meer nodig hebben. Maar als ik kijk bij de bedragen die het UWV noemt, dan geldt als sociaal minimum voor de TW een bedrag van 51,21 euro per dag, en dat is toch echt net wat hoger dan 75% van het WML, dus zeker hoger dan het sociaal minimum. Naar mijn weten is het allebei exclusief 8% vakantiegeld, dus ik snap niet waar het verschil vandaan komt. Ik herinner me wél dat een vriendin van mij bovenop haar Wajong ook iets van één euro TW krijgt en dat ik dat ook nooit heb begrepen, omdat een volledige Wajong-uitkering vanaf 23 jaar toch echt boven het sociaal minimum moet uitkomen. In jouw geval: er zou op je specificatie moeten staan hoeveel Wajong en hoeveel TW je krijgt, staat dat er niet? Pak anders je toekenningsbeschikking erbij. Als het bij jou ook om één euro gaat, is het niet de moeite waard om enkel en alleen voor het behouden van je toeslag een huurcontract op te stellen en ervoor te zorgen dat jullie heel strikt een gescheiden huishouding voeren - want dat is wat je zou moeten doen als je je toeslag wilt behouden. Tenzij dat "tijdelijk" echt maar voor drie of vier weken is: dan zou ik als ik jou was me niet inschrijven op dat adres en het gewoon als 'logeren' aanduiden, en dan ben je voor het UWV gewoon op vakantie of meld je dat als een tijdelijk ander verblijfadres in plaats van een veranderde leefsituatie.