Kan je een uitkering aanvragen voor 3 maanden?

Ik werk sinds anderhalf jaar bij een thuiszorg bedrijf. Ik heb een opleiding aangeboden gekregen bij een bedrijf en die opleiding start in september.

Nou gaat het bij mijn huidige werkgever erg slecht en worden tijdelijke contracten niet meer verlengt. Mijn contract eindigt in mei en dat komt er op neer dat ik 3 maanden zonder werk kom te zitten.

Kan ik een uitkering voor 3 maanden aanvragen??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben trouwens 21 jaar !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij krijg je een uitkering sowieso voor max 3 maanden.
Een uitkering kan je altijd tussentijds stopzetten omdat je dan een baan oid krijgt. Alleen moet je even kijken of jij ervoor in aanmerking komt, en even goed kijken (bij UWV dus) wanneer je moet aanvragen.

Antwoorden (1)

Ja, dat kan. Op het moment dat u meer dan vijf arbeidsuren per week verliest bent u werkloos. Als men gemiddeld minder dan tien uur werkte per week dan bent u werkeloos als u de helft van het aantal uren per week verliest wat u gemiddeld werkte. Daarbij moet men nog aan een aantal andere voorwaarden voldoen;

Men mag niet verwijtbaar werkloos zijn. Dat betekend dat men niet zelf schuldig mag zijn aan het ontslag. Bijvoorbeeld wanneer men zelf ontslag heeft genomen of ontslag vanwege wangedrag of diefstal.
Men heeft alles geprobeerd om te voorkomen dat men een WW-Uitkering nodig heeft.
Men stelt zich beschikbaar voor werk en kan direct aan een nieuwe baan beginnen.
Men moet voldoen aan de eis dat men 26 weken van de 36 weken heeft gewerkt, ook wanneer men part-time werkt telt iedere week mee dat men gewerkt heeft.

Een WW-Uitkering aanvragen
Wanneer men werkloos wordt en denkt voor een WW-Uitkering in aanmerking te komen dient men zich te melden bij het UWV-Werkbedrijf. Het is al mogelijk om dit drie weken voor uw werkloos wordt te doen. Ook is het mogelijk om een gedeelte van te voren in te voeren op internet. Werk.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Er wel voor zorgen dat je minimaal 4 weken voor einde contract ww aanvraagt want er gaat een tijd overheen eer je een uitkering krijgt.