Mag ik op deze manier studiefinanciering aanvragen?

Ik word binnenkort 18 , ga op kamers wonen en begin aan mijn mbo opleiding. Ik ga dus ook mijn studiefinanciering aanvragen, maar ik heb een vraag, waar ik op internet geen antwoord op kan vinden. Ik woon nu nog thuis, maar wanneer ik mijn studiefinanciering aanvraag moet ik invullen of ik "uitwonend" of nog .bij mijn moeder woon. Nu wil ik wanneer ik mijn studiefinanciering ontvang daarmee een kamer huren, want met alleen mijn huidige salaris red ik dat niet. Het bedrag van de studiefinanciering verhoogd als je uitwonend bent, maar moet ik nu op het formulier invullen of ik in- of uitwonend ben? En ik vroeg me ook af of iemand weet hoeveel ik per maand ontvang, want ik hoor verhalen van 70 euro, maar ook 600 euro per maand. mijn vader is overleden, mijn moeder heeft een uitkering en ik ga dus niet thuis wonen.

Alvast bedankt, en excuses voor dit lange verhaal, heb een beetje moeite met vragen verwoorden :p

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor de woning waar je ingeschreven bent kun je studiefinanciering aanvragen, dat is nu nog bij je moeder, maar zodra je woonachtig en ingeschreven bent op een ander adres, kun je via de website van de IB groep, dat veranderen naar uitwonend, dus nu nog thuiswonend, zodra je ingeschreven staat op een ander adres uitwonend. Je kunt je studiefinanciering aanvragen 3 maanden voor je achttiende verjaardag. Dat wordt dan een maand later verhoogd naar een uitwonende beurs.
Wat je dus moet doen:
Studiefinanciering aanvragen voor thuiswonenden
zodra je uitwonend bent (en daadwerkelijk ingeschreven staat op een ander adres) dat veranderen (via de site van de ib groep) in een beurs voor uitwonenden.
Hier kun je berekenen hoeveel je gaat ontvangen, vergeet niet de aanvullende beurs aan te vragen. www.ib-groep.nl › Home › Studiefinanciering

Toegevoegd na 10 minuten:
zodra je je woonsituatie hebt veranderd in uitwonend, wordt dat een maand later verhoogd naar een uitwonende beurs, een beetje onduidelijk omschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje =D goed uitgelegd, als ik het kon een +1 maar, heb te weinig punten haha

Andere antwoorden (1)

Je kunt het pas aanvragen als je 18 jaar bent.
http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/rekenhulp_berekenen_studiefinanciering.asp

En hier kun je berekenen wat je gaat krijgen.
Dat hangt dus af van allerlei omstandigheden, die je hier zelf kan invullen.
http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/rekenhulp_berekenen_studiefinanciering.asp

Je moet dus eigenlijk wel eerst een kamer zoeken en dat adres invullen op je aanvraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb op school een beetje rondgevraagd, en leraren zeiden dat ik wel gewoon een aantal maanden voor ik 18 word het kan aanvragen? Want anders moet je alsnog een lange tijd wachten tot je het eindelijk ontvangt..