Heb je recht op een WW-uitkering als je word ontslagen wegens het niet opkomen dagen?

Je bent depressief en leeft niet in het nu. Je werkgever ontslaat je omdat je niet komt opdagen. Heb je nog wel recht op een WW ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (4)

Waarschijnlijk niet. Want het is aan jezelf te wijten dat jij ontslagen bent. Tenzij via een arts duidelijk kan worden gemaakt dat de depressie de oorzaak van het niet komen opdagen was. Dan ben je dus ziek, en iemand die ziek is mag niet worden ontslagen.
Amadea
11 jaar geleden
Bij het bepalen van uw recht op een WW-uitkering bekijkt het UWV onder meer of u door uw eigen schuld werkloos bent geworden: 'verwijtbaar werkloos'. Als dit zo is, heeft u geen recht op een WW-uitkering. Dit is het geval als u zelf ontslag heeft genomen zonder dat daar een acute noodzaak voor was.

Ook als u om een dringende reden wordt ontslagen, heeft u mogelijk geen recht op een WW-uitkering. Bijvoorbeeld als u heeft gefraudeerd of gestolen.

Wanneer u geen aanspraak kunt maken op een WW-uitkering en u heeft geen andere inkomsten, dan komt u wellicht in aanmerking voor een bijstandsuitkering. Deze wordt uitgevoerd door uw gemeente.

Jouw geval valt onder verwijtbare werkeloosheid.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je had je ziek moeten melden, maar dat heb je blijkbaar niet gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je toevallig ook hoe die ziekmeld grens ligt? Bijvoorbeeld als je door die depressie opgenomen wordt, en niet in staat bent je werk te bellen en bij de opname er niet aan denken, wordt dit wel meegenomen met het besluit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In zo'n geval is er sprake van overmacht, de meeste werkgevers zullen er wel begrip voor hebben dat je je niet tijdig hebt kunnen ziekmelden. Anders zal u bezwaar moeten maken.
Tegen alle vormen van ontslag en ontbinding van het arbeidscontract kunt u bezwaar maken. Doe dit bij voorkeur met de hulp van een arbeidsjurist. Die kan een bezwaarschrift maken of u hierbij helpen. U moet uw bezwaarschrift aangetekend verzenden. In deze brief moet duidelijk staan waarom u tegen uw ontslag bent. Zet er ook in dat u bij het bedrijf wilt blijven werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, goede aanvulling. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat slaat nergens op hoor. Een werkgever mag een ziekmelding niet weigeren, en moet dan (behalve bij de wachtdagen) loon door betalen.
Nee. Herhaald te laat komen na waarschuwing is een reden voor ontslag op staande voet. Daardoor word je verwijtbaar werkloos.
Computoon
11 jaar geleden
Het 1 maal niet komen is geen enkele reden voor ontslag.
De werkgever moet u erop aanspreken en dat schriftelijk vastleggen.
Pas na herhaaldelijk niet of te laat komen en goede dossier vorming kan men een ontslag vergunning aanvragen.

Overigens is "ziek" zijn geen reden voor zonder bericht wegblijven.

De procedure is daarin vrij simpel.

U belt uw werkgever dat u niet kunt werken en vraagt verzuimverlof aan.
Als de werkgever akkoord gaat? opgelost.
Als de werkgever vermoed dat er benutbare mogelijkheden zijn ( ander of minder werk) dient u op zijn vragen antwoord te geven. (Denk aan: kunt u buiten zijn, kan u traplopen etc etc)
Hij zal u dan binnen deze mogelijkheden aan het werk zetten (U bent verplicht mee te werken)
Als hij het niet vertrouwt of niet goed kan inschatten wat de status is (Mentale ziekte is nu eenmaal lastig in te schatten) Zal hij u naar een arbo arts sturen voor advies.
Indien er dan een afspraak is over thuisblijven bent u terecht thuis.