Ik heb nog oude postzegels. Hoeveel cent moet er nu op een brief?

Toegevoegd na 1 uur:
Het zijn postzegels uit 1988

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Je moet 118 cent aan guldens op 1 envelop plakken (of meer natuurlijk) waar je normaal een zegel van 1 (54 cent) plakt, dus een kaart of envelop tot 20 gram.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik begreep dat je nog zegels had uit het guldentijdperk.

Als je eurozegels hebt moet je, als er geen 1 op staat bijplakken tot 54 cent, daarvoor kun je zegels met een kleine waarde bijkopen.

Toegevoegd na 2 uur:
Na je aanvulling: waar je nu dus een postzegel met een 1 of 54 cent zou plakken moet je nu dus 54 x 2,20 = 118 guldencentpostzegels plakken. Waar je nu 2 postzegels van 1 of 108 nodig hebt moet je dus 236 aan guldencentpostzegels plakken.

Toegevoegd na 2 uur:
Je kunt ze overigens nog tot 1 november gebruiken om te versturen: http://www.nu.nl/geldzaken/3015039/guldenpostzegel-wordt-ongeldig.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
118 cent aan guldens?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja de centen van guldens, niet de centen van euro's momo!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ging er dus van uit dat het om zegels van het guldentijdperk ging. Als het om zegels van de eurotijd is moet je gewoon bijplakken tot 54 cent.

Andere antwoorden (3)

Tegenwoordig is dat 0,54 euro voor een gewone brief.

Toegevoegd na 2 uur:
Hier nog enige extra informatie met een aantal links:
http://www.hirsi.nl/oude-euro-postzegels-%C3%A9n-gulden-postzegels-nog-steeds-geldig

Toegevoegd na 2 uur:
Hier nog enige extra informatie met een aantal links:
http://www.hirsi.nl/oude-euro-postzegels-%C3%A9n-gulden-postzegels-nog-steeds-geldig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tarieven per 1 jan. 2013.
Postzegel
Het basistarief voor brieven binnen Nederland stijgt met vier cent tot 54 eurocent. Het basistarief voor brieven in Europa stijgt tot 90 eurocent, een stijging van vijf cent. Het postzegeltarief voor brieven buiten Europa blijft met 95 cent ongewijzigd.

De postzegels met tariefsaanduiding 44 eurocent kunnen in 2013 gewoon worden gebruikt, er dient wel bijgeplakt te worden. Hiervoor zijn zogenoemde bijplakzegels verkrijgbaar in de waarde 10 eurocent. Deze zijn verkrijgbaar bij postkantoren.

Postzegel NL tarieven voor op een brief:
Wordt
0 - 20 gram
€ 0,54

20 - 50 gram
€ 1,08

50 - 100 gram
€ 1,62

Etc.
http://www.postnl.nl/zakelijk/klantenservice/tarieven-2013/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over hoe oud praten we? Als er een 1 of een 2 als waarde-aanduiding op de postzegel staat, hoef je namelijk niets bij te plakken. PostNL kan immers niet zien wanneer jij die postzegels hebt gekocht en op de postkantoren verkopen ze nog steeds postzegels waar het jaartal 2010 op staat. Staat er geen 1 of een 2 maar bijv. 40 cent, dan moet je centen bijplakken en opwaarderen naar 54 cent voor een brief tot 20 gram.

Toegevoegd na 1 uur:
N.a.v. je toevoeging, zou ik denken dat het misschien beter is om de postzegels te verkopen aan een postzegel handelaar, dat je postzegels mogelijk meer opleveren dan dat je centen erbij plakt.