Je hoort wel eens reclames van auto bedrijven, waar bij je nu de helft betaald en de rest over een jaar rentevrij. Hoe kan dat ?

Aan het eind vd reclame hoor je Let op lenen kost geld, wat is nu de dubbele agenda ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ik heb zoiets ook gedaan met mijn auto. Ze vergeten er wel bij te vertellen dat je gewoon elke maand betaald. Dat is wel zonder rente maar je moet het wel ophoesten. Het is niet zo dat je pas na 3 jaar ineens die andere helft betaald. Voor een autobedrijf levert het voordelen op: elke dag dat die auto er staat kost het bedrijf geld. Dit geld besparen ze. Liever dus eerder de auto verkopen dan in de showroom laten staan, zeker in deze crisistijd. De dealer krijgt gewoon zijn geld van het financieringsbedrijf.
Ik heb gewoon een scherpe prijs bedongen, dus wat voorgaande vertelde klopt dus niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovendien als je eerder inlost, moet je zelfs een kleine boeterente betalen. Ik heb over ong. 6000 euro ruim 100 euro rente betaald. Rest was inruil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zeggen ze dan altijd: nu de helft en pas over een x aantal maanden de rest?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tja, verkooppraatje..ik heb alleen dit aanbod gehad...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ik zou 500 euro minder krijgen voor de inruil auto als ik de helft later zou betalen. De vraag of je alles meteen had betaalt een nog scherpere prijs had kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onzin, dat is geen verkooppraatje, ik weet niet wat voor aanbod jij hebt gehad maar ik was niet akkoord gegaan als ze het bij jou hadden over betaal nu 50% en over een jaar de andere helft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, dat had ik ook niet. Heb een hele scherpe prijs gehad, met hulp van :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt allemaal.

Andere antwoorden (2)

Je verliest mogelijk je korting , vaak geen inruil premie . Het is verplicht bij iedere vorm van lening dat te vermelden . Meestal is het zo dus je bepaald nu zeg ruim de helft , dan naar een jaar moet je de andere helft betalen !! Ja en dan hebje dat dat dan niet ! Of hele maal ! Dan gaan de kosten komen !:( dus het eerste jaar zonder kosten maak daar dus gebruik van , en los dat restant dan ook af ! Zo niet dan ga je soms met terug werkende kracht betalen , of eigenlijk kan je niet meer vrij zoeken naar de goedkoopste financiering's situatie want je gaat de overeen komst al ver van tevoren aan . Dat zijn de adertjes in het gras :()
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een wat beter begrijpbaar antwoord zou wenselijk zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het addertje is dat als je maar een dag te laat bent je flink gaat betalen en ze verdienen al genoeg op die mensen! Het is voor heel veel mensen zo aantrekkelijk om nu maar een auto te kopen terwijl ze het geld niet hebben maar ze vergeten dan de komende periode dat geld apart te zetten. Zo iets iHave?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. En als ze dan te laat zijn met terug betalen (waar ze dan op hopen) dan komt de dikke rente om de hoek kijken. Dan ben je helemaal de pisang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus bij aanschaf auto , geen inruilpremie (geen korting ) is al snel 4.5 % . Daarna is het een prima deal als je maar dan binnen jaar echt alles afbetaald . Je hebt getekend ! De financiering's voorwaarden gaan automatisch in na een jaar , je kan daar niet meer voor gaan shoppen . Daarom moet er bij staan ! Pas op geld lenen kost geld . En dat is maar goed ook . Er zijn situaties dat dit een prima deal KAN zijn maar denk (door) na voor dat je zo iets aan gaat .
De winstmarges van auto's zijn nog steeds vrij goed voor de fabrikanten, maar er is een dalende lijn voor (almaar grotere) merkgebonden garages, en voor onafhankelijke garages is het soms zeer moeilijk (uitzondering: Cardoen in België).

Maar het is zoals met de Samsung en Philips en Sony tv's en gsm's en iphones: Ze moeten altijd met nieuwe snufjes komen maar zoveel verschillen ze niet van elkaar. In het laatste automagazine zag ik een vergelijking tussen liefst 7 auto's n.a.v. de Golf 7 en dan vergeleken met klassiek o.a. Mercedes A (ook vernieuwd), BMW 1, Audi A3 maar dan ook minder klassiek met andere (Honda, Renault...).

Bij Ford Genk gaat het nu om een productieverlaging naar 800 i.p.v. 1000 auto's per dag, dus begrijp je dat de verkoop moet doorgaan: De Euro3 norm wordt vervangen door Euro4, straks is Ipod-aansluiting en Wifi standaard, het verbruik zakt verder...

Samengevat is er zo'n 20 à 40% winstmarge op de auto's (opties bij Mercedes en BMW bevatten véél meer winstmarge) waarvan de verdeler er soms maar 15% krijgt en de rest gaat naar kortingen, opties die je zogezegd krijgt maar de fabriek soms nauwelijks iets kosten, en promo's. En ofwel krijg je een korting om contant te betalen en een hogere overname ofwel krijg je nauwelijks intresten of een uitstel van intresten of probeert men je zelfs een leasing 'aan te smeren' met extra opties, maar dan gaat ook die winst naar een financiële zustermaatschappij die bij total loss natuurlijk de wagen zonder winstmarge kan aankopen en zo meer korting kan geven dan je klassieke verzekeraar. Altijd verkapte vormen van winst, maar in elke formule gaan ze anders te werk. Vandaar dat je toch kunt afdingen, zeker bij concurrentie.

Dus, zij zijn zeker van hun kapitaalbedrag (enige dat telt) en i.p.v. een extra korting, verrekenen ze bij jou die korting in de eerste zes maanden geen intresten. De intresten staan laag, dus je kunt uitrekenen dat het over een paar honderd euro gaat die je kon afdingen als je zelf leende of cash betaalde.

Maar de nieuwverkoop stort in, dus er zijn eigenlijk wel zaken te doen... Maar je zult ook snel voelen, dat je maar kunt onderhandelen binnen bepaalde marges en onder dreiging van een andere wagen te kopen. Als je dit goed wilt kunnen, moet je eens gaan afdingen in Arabische landen. Die kennen er wat van!