Geld moet rollen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hè je was me voor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1@loenie, het rolt weleens uit mijn portemonnee bij de pin automaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loenie: rolde het maar over straat, zou niet gek zijn. Ik denk dat de mensen er als de kippen bij zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn antwoord :-) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En het liefst mijn kant op :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dít niet als beste antwoord gekozen word...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet er als de kippen bij zijn.

Andere antwoorden (9)

Dat komt van vroeger. Vroeger was muntgeld echt van goud of zilver. Als je het vierkant zou maken, zouden mensen er randjes vanaf schrapen. Als het rond is valt dat veel sneller op en is dat dus moeilijker. Daarom heeft muntgeld ook van die richeltjes aan de zijkant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die richeltje op de zijkanten van muntgeld is voor blinden. Zodat ze kunnen voelen wat de waarde is van de munt. Kijk maar eens.. elke munt heeft een ander richeltje aan de zijkant.
Ik heb ooit een stuiver (nikkel) uit ik meen 1933 (NL) gehad, maar ik ken er verder ook geen voorbeelden van.
Rond geld is in ieder geval gemakkelijker in automaten en zoals genoemd het rolt vooral beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag beantwoorden kan maar dan moet het wat specifieker. `Waarom is er tegenwoordig alleen rond muntgeld´?
Dat zit zo. Vroeger had muntgeld een intrinsieke waarde. Het had een gewicht aan goud, zilver,koper enzo meer. De vorm maakte toen niet uit. Er was zelfs geld in de vorm van schelpen en die waren echte schelpen daar want waarde is wat mensen aan waarde er toe kennen.
Waarom er in Nederland bijvoorbeeld alleen nog ronde munten zijn is denk ik gewoon practisch een kwestie van een keus voor een gemakkelijke vorm.
Er zijn vast nog wel landen waar ook niet ronde vormen worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, waarom eigenlijk niet?
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
De meeste zijn rond, maar in Suriname bijvoorbeeld was ook vierkant geld.

Toegevoegd na 48 minuten:
In Suriname werd in 1962 de Surinaamse gulden ingevoerd. Opmerkelijk is dat deze munt vierkant is. In 1988 wordt hij voor het laatst geslagen. En in 2004 wordt de gulden vervangen door de Surinaamse dollar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is lastiger (iets) om vierkante munten te gieten. Het metaal verspreid zich maar door de oppervlaktespanning blijft vloeistof graag bij elkaar. Vooral een dikkere vloeistof zal zich daarom niet evenwijdig verdelen in de hoekjes. Dit kun je ook zien bij het gieten van koekjes in een koekjesvorm.

Daarnaast zijn hoekjes breekbaarder. Als je iets laat vallen komt de meeste kracht op een hoekje te staan. Bij een ronde munt zit er geen zwak punt in de munt en deze gaat dan ook langer mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoekjes kunnen scherp zijn :-(
Als je ALLE hoekjes er af haalt wordt het :
ROND! En een vierkant geld muntje ROLT zo moeilijk in geld gleuven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Aruba is (of was) sommig geld ook vierkant....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Productie van munten gaat 't goedkoopst als ze rond zijn.