Hoe worden (ontwikkelings)landen een emerging market?

hoe worden (ontwikkelings)landen een emerging market/ opkomende economie
ik vroeg me dit af en zou dit graag willen weten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Gunstige demografie, de straten in een ontwikkelingsland lopen over van de jonge mensen. Lage loonkosten, goedkope grond en gebouwen. Aanwezigheid grondstoffen. Eind van de koude oorlog heeft voor langdurige stabiliteit gezorgd in veel landen (Angola, Mozambique). Verplaatsing van technologische productie (harde schijven uit Thailand bv). Verbetering en democratisering van het bestuur (minder Bokassa's, meer democratisch gezinde presidenten). Verminderde verdeeldheid in stammen, zoals in Nederland ook de verzuiling nauwelijks nog een rol speelt. Verbetering gezondheidszorg (zie presentaties van Hans Rosling, die vooroordelen wegneemt en de ontwikkelingen van de laatste 20 jaar laat zien op een heel moderne manier). Verbetering onderwijs en minder analfabetisme. Moderne energiezuinige technieken, tecnieken om energie op te wekken en technieken om water te zuiveren die betaalbaar zijn en waar een enorm aantal potentiële klanten voor zijn. Verbetering infrastructuur vaak met buitenlandse hulp. Betere regulering van mijnbouwactiviteiten en andere grote projecten met meer aandacht voor milieu en gezondheidseffecten.