hoe reken ik het bruto bedrag uit van mijn krantenwijk?

Ik heb een krantenwijk, en heb in heel 2012 € 1515,- netto bij verdiend volgens de jaaropgaaf. Ik kan alleen het netto bedrag zien, want het VSP-netwerk is geen officiële werkgever. Het brutobedrag staat er niet op vermeld. Dit wil ik graag weten, omdat ik het ook aan de belasting door moet geven omdat het boven de € 1500 is. Dit is belangrijk voor mij want ik krijg huursubsidie en zorgtoeslag.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb een uitkering van € 945,- per 1 januari 2013. Vorig jaar was het € 967,- per maand. (WAO)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij dien je het op te geven bij 'overige inkomsten/ inkomsten uit overige werkzaamheden' en hoef je daar niet een bruto-bedrag aan te geven. Zo moeten bijvoorbeeld gastouders hun verdiensten ook opgeven, en daar is ook geen sprake van een bruto-bedrag.

Antwoorden (4)

VSP betaalt jou juist bruto uit (niet netto) en je moet dat dus zelf opgeven aan de belasting.

Het bedrag IS dus je brutoloon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is geen loon dus ook geen brutoloon.
Een krantenbezorger is niet in loondienst en ontvangt dus geen salaris. Het ontvangen bedrag moet je aangeven onder andere inkomsten uit arbeid.
Computoon
11 jaar geleden
U betaalt over de inkomsten van de krantenwijk 33% belasting. Daarnaast moet u ook 5% ZVW-premie betalen.Voor de zorgtoeslag zijn er geen gevolgen. Hierbij ervanuitgaand dat u alleenstaand bent. Voor de huurtoeslag kunnen er door de extra inkomsten wel gevolgen zijn. U telt de € 1500 op bij uw bruto inkomen WAO 2012. En u maakt vervolgens een proefberekening op: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een krantenbezorger is niet in loondienst en ontvangt dus geen salaris. Het ontvangen bedrag moet je aangeven onder andere inkomsten uit arbeid.
Stel eerst vast dat het bedrag op de jaaropgaaf klopt met het werkelijk ontvangen bedrag.
Als dat klopt vul dan bij "Opbrengsten uit overig werk" als inkomsten het bedrag in.

Verder onder "aftrekbare kosten en lasten" de daaraan toe te rekenen kosten. Bij voorbeeld kosten eigen vervoermiddel zoals fiets, bromfiets, auto. Aftrekbaar is € 0,19 per km.

Het netto bedrag van die twee zijn daardoor de belastbare inkomen in je aangifte en daarover moet je belasting betalen. Dat nettobedrag geef je ook op aan het UWV. Als je dat niet doet kun je gegarandeerd problemen krijgen achteraf.

Wel heb je voor inkomsten uit werk nog recht op arbeidsaftrek, een korting op de belasting. Dat is bij jou arbeidsinkomen 1,733 % van het netto-inkomen