Waarom mogen instanties en bedrijven wel dwingen tot betaling binnen een termijn?

Je kent het wel, betalingen van bedrijven en instanties die zeggen dat je binnen x-aantal dagen moet betalen, anders komen er extra kosten bij.

Maar waarom mogen bedrijven en instanties dit? Mogen particulieren dit ook?
Het is ons regelmatig voor gekomen dat bijvoorbeeld de kaart automaat op een metro station niet werkt. We betalen wel, maar er komt geen kaartje uit zetten. Mogen wij dan ook eisen dat wij binnen een week ons geld terug willen, en zodra ze dit niet doen, er extra kosten aan verbonden zijn?

Nu is het zo dat je zelf een formulier moet invullen, en op moet sturen. En na een maand, zonder dat je in de tussentijd ook maar iets hoort, krijg je dus eindelijk je geld terug. Dus zij maken een fout, maar wij moeten er tijd aan besteden om achter ons geld aan te hollen. Ze storten het namelijk niet automatisch gelijk terug.

Dit is slechts een voorbeeld, het kan met diverse zaken gebeuren natuurlijk dat je geld zou moeten ontvangen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedrijven moeten ook moeite doen om hun geld te krijgen, ze moeten herinneringen sturen, een incassobureau inschakelen en wachten tot er betaald wordt.
De X aantal, dagen waar jij het over hebt komen pas in beeld als je al 2 rekeningen hebt laten liggen.
Het valt dus allemaal nogal mee.

Antwoorden (1)

Dat zal niet werken.

Bij het aangaan van een koop-/verkoopovereenkomst met een bedrijf stem je in met de algemene voorwaarden van dat bedrijf, waaronder de betaalverplichting (juist, tijdig en volledig betalen). Als jij een tv koopt bij een webshop en je betaalt 'm niet op tijd dan kan het bedrijf de procedure starten die daarvoor is afgesproken toen je de overeenkomst aanging.

Als jij een kaartje koopt bij een openbaar vervoerbedrijf dan ga je een overeenkomst aan met dat bedrijf. Een kaartje kopen houdt dus 'instemming met de algemene voorwaarden van de ov-onderneming' in. Wil je dat niet, dan moet je geen kaartje kopen. Als in die regels staat dat je bij niet-functioneren van de automaat handeling X, Y en Z moet verrichten, dan ben je daaraan gebonden. Zo staat bijv. in de regels over de OV-chipkaart dat je geen rentevergoeding krijgt over het saldo dat in feite bij de kaartinstantie uitstaat en waarover zij uiteraard wel rente ontvangen.
Computoon