Klopt het dat als je een appartement koopt waarbij je maandelijks voorschot g/w/l hebt, je dan wat dat betreft niets meer hoeft te regelen?

Of moet dat nog wel?
Ik wil een plaatje hoe dat zit, ik snap het niet zo goed, ook niet na het lezen van de andere gestelde vragen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om zeker te zijn moet je geen gv antwoorden gaan lezen maar contact opnemen met de eventuele verhuurder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er vergeten bij te zetten, excuus: het gaat om een koop appartement maar heb (nog) niks op het oog. Wil eerst dit weten voor ik serieus voor zo'n koop appartement kies. Ik wil niet boven deze kosten ook nog zelf g/w/l betalen.
Antoni
11 jaar geleden
Pelle, bij de koop van een appartement is er geen verhuurder. Wie bedoel je nu (wel) precies?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Had ik over het hoofd gezien Antoni.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie link voor voorbeeld. Op een gegeven moment staat er dit: De servicekosten bedragen € 212,- per maand waarvan € 78,- een voorschot is op de stookkosten. Ik wil dus weten of dat HET g/w/l is wat je normaal zelf regelt. http://alkmaar.rijschool.miljoenhuizen.nl/details/propnl/410943/Honthorstlaan-414-Alkmaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk, die had je meteen moeten plaatsen want daar gaat het over stookkosten, dat zegt niets over electra en water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij het voorbeeld wel ja, je hebt ze ook incl elektriciteit. Ik dacht dat het wel bekenden was en dat er geen link nodig was.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Ytje Ik woon in een koopwoning. En 1 kamer appartement. Ik betaal iedere maand ongeveer €100,- servicekosten aan de VVE (vereniging van eigenaren). In die servicekosten zit onderandere:
Schoonmaak trappenhuizen
Onderhoud lift (niet dat ze dat doen)
Schilderen
Stookkosten. In Februari krijg ik van de VVE een eind afrekening voor de verwarming. Als je weinig stookt krijg je soms geld terug. Stook je veel moet je bijbetalen. Dat bedrag moet dan voor mei in 1 keer betaald worden. Soms vraagt de VVE ook een eenmalige extra bijdrage, als er bijvoorbeeld niet genoeg in de kas zit om de hele flat te schilderen. Dan moet iedere bewoner een extra percentage betalen naar grote van de woning. Ik heb een 1 kamer appartement, dus ik betaal minder dan mijn buren met 5 kamers. Bij ons zit ook het water bij de servicekosten in. Dat is een vast bedrag, en ik hoef nooit bij te betalen daarvoor. Dan gas en licht. Ik heb geen gas, dus daar betaal ik niet voor. Maar je moet dat wel zelf regelen. Dat zit niet bij de VVE in, en daar ben ik blij om. Ik heb dus alleen licht, dat kost me €90,- per maand, maar ik krijg wel elk jaar geld terug omdat ik minder verbruik dan dat ik betaal. Daar kies ik bewust voor. Die €90 per maand kan ik missen. Maar als ik moet bijbetalen aan het eind van het jaar moet dat in 1 keer, en dat zou dan €300,- kunnen zijn die ik dan misschien niet heb. De stookkosten bij mij zijn aanzienlijk, en ik ben er ook echt niet blij mee. De flat is slecht geïsoleerd, dus het is altijd een ijskast. Ik heb 1 klein kacheltje aan staan, de rest durf ik vanwege de kosten niet aan te doen. En ik moet ELK jaar heel veel geld bij betalen. tussen de €900 en de €1500. In mijn keuken komt de koude wind zo tussen het raam door (enkel glas ook nog eens) Het is ongeveer 10 graden in de hal en de keuken. Ik wil graag een eigen ketel en de blokverwarming eruit. Dat zou me vermoedelijk veel geld schelen. Maar de verbouwing die er bij komt kijken schrikt me af, daarom doe ik het niet.

Antwoorden (3)

Als je een appartement koopt, neem je bij de overdracht samen met de verkoper de meterstanden op. Het is verstandig dit op papier te zetten en te voorzien van datum en allebei jullie handtekeningen. Hier zal de makelaar meestal ook wel aan denken.

Daarna kan je zelf een bedrijf uitzoeken die jou het gas en electra mag gaan leveren. Omdat er nogal prijsverschil in kan zitten, is het verstandig op internet te kijken op onafhankelijke vergelijkingssites. Heb je een bedrijf uitgezocht, dan meld je je daar aan. Ze zullen dan vragen om de datum van overdracht en de meterstanden.

Wat water betreft zit je meestal vast aan een vast bedrijf. Ook hier moet je je even aanmelden.

De bedrijven proberen te schatten wat je ongeveer gaat verbruiken. Dit doen ze op basis van enkele gegevens, zoals bijvoorbeeld soort huis, verbruik van vorige bewoners, je gezinssituatie, e.d. Zo bepalen ze het bedrag dat je aan voorschot moet gaan betalen.

Later als je de meterstanden weer hebt doorgegeven (met een 'slimme' elektrameter gaat dat vanzelf), wordt duidelijk wat je echte verbruik is. Als dit afwijkt van de schatting, krijg je of geld terug, of je moet bijbetalen. Vaak wordt het bedrag van de voorschotten dan ook aangepast, zodat dit dichter bij je werkelijke verbruik ligt.

Uiteindelijk betaal je dus gewoon wat je verbruikt. Niets meer en niets minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op http://www.vvehoefplanv.nl/product_4.html (de site van de VVE van de betreffende flat) lees je al het nodige.
Het komt er eigenlijk op neer dat je voor de verwarmingskosten het voorschot betaalt via de vereniging van eigenaren of soms ook rechtstreeks aan het bedrijf wat de afrekeningen verwarmingskosten maakt. Jaarlijks wordt dat afgerekend aan de hand van het werkelijk verbruik van warmte. Voor gebruik eigen elektra en gas (voor koken indien van toepassing), moet je het waarschijnlijk wel rechtstreeks regelen met het energiebedrijf. (het kan ook zijn dat je elektrisch moet koken en er geen gasaanslutiing is). Elektra voor de algemene ruimten (hal, lift etc. zit bij de servicekosten in). Dus bij de servicekosten zit wel het voorschot verwarming in maar niet het voorschot voor eigen elektragebruik en gas (indien aanwezig voor koken). Dat voorschot is standaard vastgesteld op 78,00, maar het kan uiteindelijk natuurlijk lager of hoger uitkomen, afhankelijk van je stookgedrag. Maar voor de financiële "begroting" hoef je bovenop de servicekosten dus geen rekening meer te houden met eigen kosten voor verwarming omdat die daar al in zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke bedankt! Natuurlijk was het een voorbeeld maarr goed dat je het hebt opgezocht! Ik heb er veel aan.
Ytje, als voorbeeld gekeken naar het appartement op de door jou aangehaalde site.

De servicekosten bedragen € 212,- per maand waarvan € 78,- een voorschot is op de stookkosten. Dus er kan nog heel wat wat bijkomen. De vraag is of bij deze centrale blokverwarming de kosten het meest juist en eerlijk verdeeld worden.
Gas zit er niet bij; waarschijnlijk is er geen gasaansluiting, dus een eigen cv is niet mogelijk.

Het is de vraag of dit informatie volledig transparante en duidelijk is.

Zo staat er kosten water en elektriciteit, maar dan kan ook zijn voor schoonmaken en de verlichting van gemeenschappelijke ruimten en blokverwaring.
Dus niet voor je eigen water- en elektraverbruik in de woning. Ook is er sprake van telefoon en internet. Daarbij dezelfde vraag.
Ook sprake van WA maar dat is waarschijnlijk niet de WA verzekering particulier als je als voetganger of fietser iemand schade toebrengt.
Ook de inboedelverzekering moet je in ieder geval zelf regelen.

Conclusie: Bij geen enkel appartement is het hetzelfde. Bij sommige appartementen is er geen vereniging van eigenaren maar is er een cooperatieve vereniging, waarbij je niet het eigendom krijgt van het appartement. Dan ben je zelfs gebonden aan de cooperatieve, doorgaans duurdere hypotheek.

Vraag informatie op bij anderen, maar ook documentatie bij Vereniging Eigen Huis.
Je weet niet wat je niet weet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt