hoe kan ik aan een loonstrook komen als ik contant uitbetaald krijg?

Ik wilde een Vespa aanschaffen en het bedrag in termijnen betalen, maar daarvoor hebben ze een kopie van mijn loonstrook nodig. Ik werk in de horeca (niet zwart) maar krijg altijd mijn geld contant elke avond uitbetaalt. Is het mogelijk dat mijn baas een loonstrook maakt over iets dergelijks of hoe kan ik dit het beste oplossen? Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook al betaald hij je contant, dan nog moet hij dit kunnen verantwoorden middels een loonstrook. Als jij zegt dat je niet zwart werkt, hoe weet je dan of hij alle verplichte inhoudingen enzo netjes afdraagt. Zou er toch maar eens naar vragen. Ik moet me wel heel sterkt vergissen als hier iets niet klopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, je werkt wel zwart! Heb je een jaaropgave ontvangen van het vorige jaar want als je dat ook al niet hebt of krijgt werk je gewoon zwart!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als mijn werkgever mij contant uit wil gaan betalen dan ga ik mij toch dingen afvragen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken iemand die werkt ook in de horeca, ook wit en krijgt ook geen loonstrook tenzij hij erom vraagt. Dat hij hem niet automatisch krijgt wilt niet zeggen hij dat zwart werkt.
Computoon
11 jaar geleden
Op zich niet maar het betekent wel dat de werkgever hier een steek laat vallen. Het uitreiken van een loonstrook is verplicht als er 'iets' wijzigt in het loon en dat zal in de horea (met alle onregelmatigheid) bij iedere verloning het geval zijn. Het wordt toch eens tijd dat 'alle' horeca gaat voldoen aan de regels die ook voor andere bedrijfstakken gelden...

Antwoorden (1)

Het andere antwoord over de loonstrook is geheel correct. Ik wil dan ook verder ingaan op een ander deel van je vraag: "Ik werk in de horeca (niet zwart) maar krijg altijd mijn geld contant elke avond uitbetaalt."

Dit hoeft op zich niet te betekenen dat je tóch 'zwart' wordt uitbetaald, maar ik geef het volgende om over na te denken:
Waarschijnlijk werken er meer mensen in het horecabedrijf waar jij werkt. Als die, net als jij, iedere avond geld ontvangen, dan zal de werkgever voor elke uitbetaling afzonderlijk een doorlopend genummerd document moeten hebben waarop jouw naam, de datum en het bedrag zijn vermeld en waarop jij tekent voor de ontvangst van het geld. En niet alleen voor jou. Ook voor alle collega's die zo worden uitbetaald zal de werkgever zo'n document moeten hebben. Al die doorlopend genummerde bonnen met uitbetalingen t/m een bepaalde datum moeten wekelijks of maandelijks naar de salarisadministratie. Die moet al die bonnetjes, gesorteerd per persoon, verwerken als voorschot. Wat er dan nog overblijft om uit te betalen, zou dan overgemaakt moeten worden naar je bankrekening. Of alsnog per kas moeten worden uitbetaald.

Zelfs als je werkgever per dag gebruik maakt van een Exceloverzicht met alle bovenstaande gegevens (en met wat koppelingen naar tabbladen die een overzicht geven per persoon) en dat bestand aanlevert bij de salarisadministratie lijkt mij het verrekenen van al die tientallen voorschotten per persoon per maand zo'n gedoe dat ik twijfel of dat helemaal goed (= wit) kan gaan.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste mensen, bedankt voor de reacties. Het zo op dat mensen die parttime werken in dat restaurant hun loon contant uitbetaalt krijgen. Dat geldt overigens niet voor de fulltimers, die krijgen enkel de fooi contant uitbetaalt. Ik krijg overigens wel een jaaropgave en vul netjes mijn inkomensaangifte ieder jaar. Heb ook gewoon een contract. \ Maar heb tot nu toe eigenlijk niet een hele concrete antwoord gehad op mijn vraag, wellicht met deze nieuwe informatie nu wel:)
Computoon
11 jaar geleden
Je werkgever moet ervoor zorgen dat je bij iedere salarisbetaling een loonstrook krijgt als de dagelijkse uitbetalingen geen voorschotten zijnmaar gewone nettoloon uitbetalingen. Daarvoor moet hij dagelijks dd berekening van bruto naar nettoloon maken anders kan hij niet weten wat hij netto contant moet uitbetalen. Hij moet dus de verplichteatrook regelen, ook als hij gebruik maakt van externe deskundigen.