Hoe franchise openen zonder startkapitaal?

Ik had eerder een vraag gesteld over het openen van een restaurant, maar na de gegeven antwoorden ben ik eens opzoek gegaan met de informatie die ik van jullie kreeg en blijkbaar kan ik i.p.v. een restaurant openen ook een franchise openen van een huidige food-restaurant wat dus ook minder risico's met zich meebrengt.

Ik loop alleen tegen een struikelblok aan: zoals in de titel te zien heb ik dus geen startkapitaal en lenen wil ik absoluut niet op een leeftijd van 17.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K
Amadea
11 jaar geleden
Een restaurant als je 17 bent? Heb je dan al een koksopleiding gehad?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk niet. Meneer denkt dat hij zo even een bedrijf opstart zonder risico's en zo zijn centjes verdient... Ik noem het tienerdromen ;)
Rieneke1
11 jaar geleden
een opleiding volgen lijkt mij een strakker plan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het ook zeker Rieneke.

Antwoorden (3)

Op een leeftijd van 17 jaar mag je überhaupt al geen bedrijf starten, dat is bij de wet verboden, TENZIJ je ouders garant gaan staan voor jouw daden.

Maar zoals bij de vorige vraag heb ik eigenlijk eenzelfde antwoord: je bent naar mijn inzicht géén ondernemer, want je geloofd niet in je concept en al helemaal niet omdat je bepaalde risico's niet durft te nemen. Daarnaast dien je bij een franchise startkapitaal te hebben, want de franchise formule die je kiest, dient betaald te worden, je betaald namelijk altijd rechten om een bepaalde formule te mogen gebruiken.

En ook al ga je een bedrijf starten (wat ik gezien jouw motivatie erachter niet adviseer), dan moet je beginnen bij de basis en dat betekent: nadenken over wat je wil en een ondernemingsplan schrijven. Dus terug naar de tekentafel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb wel al een beeld en idee waar ik het ga vestigen en wat ik moet doen. Want ik weet wel hoe een franchise-formule in elkaar zit, je hebt overigens ook weinig vrijheid en dat vind ik zelf juist erg handig. Alleen mijn grootste probleem is het investeringsbedrag en het eigen vermogen, totaal samen 120.000
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een idee of beeld, is het begin van een plan, dus je bent er nog niet... Zoals ik ook in de vorige vraag al beantwoorde met jou, is dat je eerst een plan moet hebben, concreet, duidelijk en helder. Een idee fase is vooraf, maar als JIJ er zelf niet in gelooft, en van de ene dag naar de andere dag van een restaurant naar een supermarkt wil of wat dan ook, ben je in mijn ogen nou niet serieus bezig. Doe eerst wat ervaring op... In plaats van denken dat je gewoon even een bedrijf op start... ZONDER enige risico's.
ronron1212
11 jaar geleden
dat bedrag kan jij nergens vandaan halen of je vader moet dat geld hebben en het je willen lenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik dat bedrag leen, kan ik dat ook nooit terugbetalen in een contract looptijd van 5 jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met name omdat je niet gelooft in je eigen concept. Mijn tip: begin klein. Koop voor 100 euro wat spulletjes via dealextreme.com en verkoop ze in Nederland weer en probeer er winst op te maken. Administreer het en doe op die manier wat kennis op in "handelen". En gaat het mis... Dan ben je max. 100 euro kwijt en wat tijd.
Laat je niet door het veld slaan door de negatieve reactie hierboven. Het is niet verboden om een onderneming te starten! Zo kan ik ook wel stellen dat het verboden is om een scooter te kopen. Dat is natuurlijk niet zo, maar omdat je nog geen 18 bent moeten je ouders in beide gevallen toestemming geven. Bij de KvK houdt dit simpelweg in dat een van de ouders mee gaat om te tekenen. Voorbereiding is 75% van het werk, dus daar ben je zeker wel tot je 18e nog mee bezig. Dus misschien is het overbodig om daar verder te diep op in te gaan. Als je je nu voorbereid kun je op je 18e beginnen.

Wat ik wel met bovenstaande reactie eens ben is dat onderneming gepaard gaat met risico nemen. Daarom is het ondernemen. 'Lenen' heeft altijd een negatieve klank gehad door bijvoorbeeld onverantwoord lenen waardoor de kredietcrisis is ontstaan (en waardoor banken nu helaas weinig uitlenen aan ondernemingen), maar de meeste ondernemingen bestaan niet zonder lening, veel mensen kunnen hun opleiding niet betalen zonder lening (zoals de meeste doktoren). Dus lenen is nuttig! Mits je het voor de juiste doeleinden gebruikt (investeren en niet consumeren).

Omdat het nu moeilijk wordt om te lenen en omdat het beter is om eerst ervaring op te doen is het misschien handig om eerst een met een kleinere onderneming te beginnen met niet veel risico en een laag startkapitaal. Wat dacht je van een webshop? Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat wordt heel lastig. je hebt dus geen startkapitaal en je wilt ook niet lenen. Maar je wilt wel ondernemen. Als je bedoeld dat je niet van een bank wilt lenen, die tegenwoordig zowiezo erg moeilijk zijn in het uitgeven van leningen.Dan kan k je aan raden om in je omgeving te kijken. Vraag aan mensen in je omgeving die veel geld hebben of zij willen investeren in jouw. Jij hebt namelijk een hele goede idee en zij zullen niet spijt krijgen van hun investering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die jongen is minderjarig, dus hij krijgt sowieso geen lening...