Ja en nee :-)

Het kan strafbaar zijn. Maar dat hangt er van af hoe jij manipuleren precies bedoeld.

Stel jij laat persoon x denken dat zijn vrouw vreemd gaat met persoon y. En jij maakt x helemaal gek met die gedachte en x gaat vervolgens Y vermoorden. Dan heb jij wel gemanipuleerd, maar het is niet strafbaar.

Het word wat anders, als jij weet dat X een verslaafde is. Vervolgens beloofd jij X een kilo heroïne als hij Y vermoord. En X vermoord Y.

Of jij bedreigt X dat je hem iets aan doet, als hij Y niet vermoord.

Toegevoegd na 6 minuten:
Oh ja, maar dan heet het niet manipuleren maar uitlokken (ook een vorm van manipuleren natuurlijk)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onjuist. Ook iemand aanzetten tot moord kan strafbaar zijn.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
De vraag is, of in het voorbeeld dat ik gaf met iemand gek maken over wat zijn vrouw doet, wel aanzetten is tot moord. Stel ik zou steeds tegen jou zeggen dat jouw vrouw vreemd gaat, met je broer. En jij besluit je broer daarom te vermoorden. Dan heb ik je daar niet toe aangezet. Daar kies je zelf voor. Jij besluit door een verhaal, van een ander om zo maar even iemand om te leggen. En daar zit het verschil in.